Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CTRL + klick eller högerknapp

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-07 01:29

Hej,

om jag förstått det hela rätt så har man bestämt att CTRL+klick på ett objekt motsvarar högerklick och tillhörande "objekts-meny". Och det är ju bra för dom som inte har en högerknapp.

Men jag vant mig med att CTRL+klick betyder välja ut godtyckliga objekt och jag undrar om det går att få det beteendet tillbaka, eller om det finns något annat sätt att välja godtyckla objekt? Vissa applikationer verkar ha tagit höjd för detta problem, t ex Finder tillåter mig att välja med CTRL+klick och högerklicka för meny... medan andra applikationer, t ex iPhoto och Adressbok vägrar låta mig välja fler än ett godtyckligt objekt utan det blir alltid meny... (förutom SHIFT+klick, men det är ju inte alltid det man vill)

Är det bara så att andra applikationer inte har "programmerats om" inför introduktionen av högermusknapp eller är det något annat?

Kan man ställa in detta någonstans i System Preferences? ...eller det kanske finns något hack?

Tack för hjälpen,
Anders

Testa att äpple-klicka. Tror iaf att det är det du är ute efter.
Vet ärligt talat inte om det går att ändra "höger"-klickandet.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-07 08:02

Kool, Äpple klicka funkar för mig! Tack! Då behöver jag inte ändra högerklickandet.

1
Bevaka tråden