Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac-fläkten låter som en insekt.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu under sommarvärmen har jag äntligen(!?) lyckats varva upp fläkten i min 17" intel-iMac till vad som antagligen är max (finns det något sätt att kolla efter)?

Har dock upptäckt något konstigt. Ibland låter det som en stor fluga fastnat i fläkten och att den "surrar" på ett ganska ljust sätt. Det är inte tal om något Moo:ande ljud.

Detta ljud kommer och går lite hipp som haver när datorn används. Det finns ett enkelt sätt att få den att sluta låta som den gör: lägga ett finger ovanpå iMac:en strax till vänster om iSight-kameran. Är det dags att öppna skalet och hälla på lite fett eller skruva fast någon skruv?

Jag har ingen aning hur fläktarna är konstruerade och monterade, men jag vet att om man tar en vanlig datorfläkt och skruvar fast så att bladen nästan går mot chassit, kan bladen släpa mot chassit när den snurrar snabbare, antagligen eftersom rotorn måste få lite utrymme att röra sig upp och ner.

Detta "kan" låta lite som en insekt ibland, helt klart irriterande.

Mer än det vet jag inte, kan inte heller koppla samman det med isight-inärheten-petandet.

Antagligen är det som du tror, något som sitter slarvigt fastskruvat.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 20:20

På min iMac var nästan alla gänger sönder dragna och fläktarna satt inte rätt.
Även gängorna på superdriven var kass och kablarna var dragna lite hur som helst.
Nu är det fixat o fläktarna blev mycke tystare.
Kvaliten mac har helt klart blivit sämre.

B.D

  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 20:53

Har också lite av insektsproblemet ... hur lyckas man försiktigt ta isär sin imac för att kolla hur det ligger till?

1
Bevaka tråden