Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man byta tangenter på iBook 14"?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-06-30 14:58

Kan man byta tangenter på en ibook g4 12tum utan att förstöra tangentbordet?
Isåfall hur?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-30 15:15

Lyft med nageln eller nåt annat i nedre högra hörnet så snäpper de loss.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-06-30 15:52

Var skall man trycka? JAg är rädd att de går sönder. Har du plockat av tangenterna innan?

Själv bänder jag i överkanten med något platt när jag vill ha loss tangenterna. Var riktigt skoj att se flickvännen, som inte har helt korrekt fingersättning, försöka logga in på sin webmail efter att jag hade flyttat om en handfull tangenter.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-06-30 19:14

Jag är fortfarande rädd att slita sönder knapparna. När jag kikar närmare så känns det som att det skall gå sönder. Är det bara att lägga något platt och trycka upp knapparna eller skall det tryckas på något speciellt sätt??

SKulle vara tacksam för närmare instruktioner

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-30 19:25

Bäst är med en nagel, om man inte har ätit upp dom. Om man bänder lite i ena hörnet till höger, eller upptill som någon annan skrev, man få ta i lite, men konstruktionen är gjord så att de sitter med ett slags "klicklås".

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-06-30 19:57

Jag tog till lite våld, så löste jag mitt problem Tack för svaren

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-30 19:59

Hade du två då, så du kunde plocka tangenter från den ena?

Fungerar det på samma sätt på Macbooken? Min neråtpil är rätt dålig, tänkte se om det ligger något under tangenten

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-26 23:37

Det fungerar inte likadant på macbooken. Tangenten "M" lossnade på min MB, försökte knäppa dit den, det gick inte. Lämnade in den hos inLife. Då hade dom bytt hela tangentbordet och topcaset.

Macworld nummer 4, 2006 dissikerar en ibook 14", visar hur man byter t-bord, ram, HD och det mästa. Jävla jobb jämfört med macbooken. Fast o andra sidan, byta t-bord på en macbook, kräver nog några timmars jobb skulle jag tro

skönast är att benda bort tangenter från vanliga apple bord, det är bara att fläska in en kniv under dem och trycka till. De tål allt

Uschaligen, jag lyfte på mellanslagstangenten nu. Vidrigt! Fullt med smuts där under. Dessutom var den jättesvår att få bort,, och jättesvår att få dit. Det är en iBook jag har.

Har i en annan tråd skrivit om när jag bände bort min mellanslagstangent och jag kan bara instämma, sjukt svår att få dit bra igen.

Jag brukar tycka att det är lite enklare på iBook om man först monterar loss tangentbordet. Se till att sprinten mellan F5 och F6 inte är utskjuten. Aktivera num lock så ser man det väldigt tydligt. Lossa på de två spärrarna och dra tangentbordet uppåt. Sedan får man lossa på AirPort-kortet för att komma ner till logikkortet så att man kan lossa på anslutningen till tangentbordet. Dra rakt upp och försök inte att bända åt sidorna så brukar kontakten lossna.

1
Bevaka tråden