Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta trasig styrplatta på Powerbook 17-tum?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt häromdagen la min styrplatta av. Från perfekt fungerande till stendöd. Jag har testat att starta upp från en hårddisk med ett nytt system och skruvat isär burken såpass att jag kunnat kolla att själva anslutningen sitter ordentligt i.

Det går fortfarande fint att använda med mus, men jag tycker det är så behändigt att kunna åka iväg utan att släpa med en mus (en 17-tummare är stor nog ändå)

Är det någon som har koll på vad det kan bero på? Är det själva styrplattan, eller är det moderkortet etc?

Hur pass mycket kan det kosta att felsöka och fixa det?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-22 08:06

Styrplattan fins inte som separat reservdel, inte i Sverige i alla fall. Om det inte är något fel på moderkortet, utan bara styrplattan så blir du tvungen att byta hela överdelen runt tangentbordet. Det kostar några sköna tusenlappar.

Det kunde man ju ge sig på

Visserligen har jag tänkt köpa en MacBook, men vill inte göra det förrän nästa vår eller så då de program som är viktiga för mig finns, så det vore kanske värt att reparera den här för att kunna ha fram tills dess.

Hur mycket går ett moderkortsbyte på, om det nu är det?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-22 08:33

Jag kollade på en 15" som jag förstörde med kaffe. 8 papp plus moms och arbete, d v s runt 12.000 - 13.000.

Styrplattan finns inte som egen reservdel någonstans i världen. Du byter topcase som delen heter. Hela plattan med tangetbord och allt.
Skulle tro att det är det lilla kretskortet som sitter under topcase som gett upp.
Jag kommer inte ihåg vad den delen kostade men så jäkla mycket kan det inte vara...

Jag har bara bytt den en gång och då bytte jag logikkort samtidigt utan garanti så då var den kostnaden försumbar... den kunden hade "bara" fått i jätte liiiiite socerdricka i maskinen. Han såg mycket förvånad ut när jag visade maskinens innanmäte har badat i sockerdricka. Han bytte Logik, Topcase och strömkretskortet den manövern gick på 12' tror jag inkl arbete. Och då kostade logikkortet självt 5-6 000 kr.

Jag antar att du inte har någon garanti kvar?
Ring och kolla med LAN-Master vad topcase kostar, det är den del du kan byta själv, så köp loss de från dem om de tillåter det...

Senast redigerat 2006-06-22 08:49
1
Bevaka tråden