Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ovan vid osx

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har nyligen köpt en nästan ny imac, det är några funktioner jag saknar jämfört med xp. Jag är van vid att högerklicka för kopiera, klistra in eller ta red på vad en bild har för adress tex. Det senaste är ju användbar när man som jag roar mig med att skriva i div forum, en kul bild är aldrig fel. Jag hittar inte motsvarande funktionr i osx, ja rullgardinen med kopiera etc men inte "egenskaper " på något objekt (adress).
När jag surfade igår dök ett fönster med en varning om virus mm upp, jag läckte ip adress och borde skydda mig, jag böt snabbt sida, men borde jag ta detta på allvar och skaffa virus skydd etc? Hoppades jag skulle slippa det med mac..

Högerklickar du på en bild eller text i t ex Safari så kan du välja copy, paste, Copy Image Adress osv. Så jag vet inte riktigt vad du sysslar med? Du kanske inte har en tvåknappars mus? I så fall är ju tipset att köpa en sådan.
Angående det där som du tror är virus: vilken webbsida var du inne på?
Jag känner inte till en enda person som har virusskydd eller som ens fått ett virus till sin Mac, så du har inte mycket att oroa dig för på den fronten. Det är inte som på Windows, i OS X slipper du all skit (bl a spyware, virus och en instabil dator) som du måste stå ut med som Windowsanvändare.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-19 15:09

Ctrl + klick = högerklick

"så kan du välja copy, paste, Copy Image Adress osv."
Det var väl ungefär det jag efterlyste, nej jag vet inte riktigt vad jag sysslar med. Har bara haft mac ett par dagar en så länge. Den mus jag har kallas för "mighty mouse", kanske ska ta och byta ut den.

Ursprungligen av Larsevert:

"så kan du välja copy, paste, Copy Image Adress osv."
Det var väl ungefär det jag efterlyste, nej jag vet inte riktigt vad jag sysslar med. Har bara haft mac ett par dagar en så länge. Den mus jag har kallas för "mighty mouse", kanske ska ta och byta ut den.

Nej, den har högerknapp. Men kan vara avstängd som standard. Klicka på äpplet längst till vänster uppe, sen Systeminställningar..., klicka sen på Tangentbord & Mus; välj sen Sekundär knapp som val på höger sida av musen.

Det där med viruset var väl en reklam? Nån som vill få dig att köpa antivirusprogram. Ingen har någonsin observerat ett virus för OS X.

Mighty mouse är grym.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det där med viruset var väl en reklam? Nån som vill få dig att köpa antivirusprogram.

ja, förmodligen errorsafes reklampopup.
den är ganska 'snyggt' gjord och kan lätt misstas för ett 'seriöst' meddelande från safari/vilken-bläddrare-man-nu-har...

Ja det såg ut som ett medelande från safari, när man klickade på det dök varningen upp och en rekommendation att skaffa viruskydd upp.
Har följt rådet här om inställningar "brandvägg" jag fick här. förövrigt har jag fått fart på musen och skrivaren, återigen tack för hjälpen.

Ursprungligen av Larsevert:

Ja det såg ut som ett medelande från safari, när man klickade på det dök varningen upp och en rekommendation att skaffa viruskydd upp.
Har följt rådet här om inställningar "brandvägg" jag fick här. förövrigt har jag fått fart på musen och skrivaren, återigen tack för hjälpen.

Webbsidor som talar om för surfare att "ditt virusskydd är för dåligt" är antingen pinsamt dålig och påträngande reklam av företag som säljer virusskydd, eller någon som vill lura surfaren att klicka på en länk med farligt innehåll - farlig för Windows-användare alltså. Det finns hursomhelst ingen möjlighet för en hemsida att bedömma hur ditt skydd på din dator ser ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 10:16
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det finns hursomhelst ingen möjlighet för en hemsida att bedömma hur ditt skydd på din dator ser ut.

Här finns en rolig "hemsida" som bedömer hur ditt skydd på din dator ser ut:

https://www.testadatorn.se/

Ursprungligen av pesc:

Här finns en rolig "hemsida" som bedömer hur ditt skydd på din dator ser ut:

https://www.testadatorn.se/

Den sidan kollar om du har en brandvägg etc men det finns ingen hemsida i världen som kan kolla hur man surfar dvs vilka exe-filer man laddar hem eller råkar ladda hem och kör igång på eget bevåg...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-19 16:09

Hej och välkommen Larsevert

”Mighty mouse” är en produkt som inte har så många fans bland Mac-användare (men de finns). Du kan köpa vilken tvåknappsvariant med scroll du vill - och bara plugga in. Det går även med fler knappar, men då krävs mjukvara för att stödja detta.

Virusvarningen du skrev om var säkert bara ful reklam på sidan du besökte. Såg den ut som ett XP-fönster? De brukar göra det, och isåfall vet du att det inte är din dator som öppnar fönstret - utan hemsidan. Om du surfar med Safari kan du i menyn under ”Safari” välja att blockera popup-fönster, det funkar bra på de flesta sajter.

Nya Mighty mouse har ju högerklick. Det ser dock inte ut så. Om du klickar på höger sida av musen så dyker ju kontektmenyn upp och du kan välja kopiera olika saker, och liknande. På en hemsida så får du olika beroende på vad du höerklickar på. Högerklickar du på en länk så får du möjligheter som passar in på det, högerklickar du på en markerad text får du andra möjligheter o.s.v.

Mightymouse är tvåknappars, även om den inte verkar vara det vid en första anblick. Det är bara att lyfta lite på "vänsterfingret" och klicka med "högerfingret" så blir det en högerklick.

De du såg om att du "behövde" tanka ner någon form utav skydd var troligtvis reklam riktad till Windows-användare. Lite skrämselreklam kan man säga...

EDIT: Shit, det här måste vara nytt rekord i snabbpostning eller nåt!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-19 16:18
Ursprungligen av Larsevert:

När jag surfade igår dök ett fönster med en varning om virus mm upp, jag läckte ip adress och borde skydda mig,

Att säga att du "läcker" IP-address när du surfar är som att du "läcker " ditt telefonnummer när du ringer till någon (om du inte har hemligt nummer).

Om du har datorn ikopplad direkt till ditt DSL-modem/Kabelmodem/Nätverksuttag så bör du sätta en router, "bredbandsdelare", imellan så att du inte råkar ge internetanvändare tillgång till dina filer. Dessa burkar avskiljer din dator från nätet genom att bara routern publiceras utåt medans datorn döljs bakom den. De finns att köpa i alla elektroniklador för någon hundralapp och de är generella, dvs det finns inga speciella Macintosh-modeller utan det går bra med vilken router som helst.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-06-19 16:41

I Systeminställningar: Fildelning finns en knapp "Brandvägg". Välj att starta den. Det gör datorn ännu säkrare.
Sedan kan jag verkligen rekommendera den inbyggda hjälpfunktionen: När du är i Finder, välj Hjälp-menyn längst till höger och sedan "Mac hjälp". Där finns bland annat ett avsnitt för de som bytt från Windows.
Lycka till och välkommen till Mac-världen!

Tack alla för svar nu kan jag åter terrorisera andra på mina favoritforum med kul bilder, genom att ctrl klicka. Finesser med mightymouse blir ev kvällsuppgift att forska i.

Någon som vet något om drivrutiner till en multifunktionsskrivare Lexmark7170? Hittar ej cd som följde med, inget i osx eller lexmarks hemsida, mysko. skrivaren är max två år.

1
Bevaka tråden