Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvunna bilder

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med ett minneskort innehållandes drygt 50 bilder. När jag satte i det i datorn så fanns inga bilder kvar, och i kameran står det bara att det är fel på minneskortet. Jag har kört ett räddningsprogram och lyckats återskapa alla bilderna.
Problemet är bara att det är bara miniatyrerna som syns. Filstorleken är rätt men när man öppnat upp dom i C1 får man bara upp en uppförstorad miniatyrbild.
Jag har testat både på PC och Mac, på PC'n får jag inte upp någonting, står att mappen är tom. På mac får man som sagt bara upp en uppförstorad tumnagel.

Bilderna är tagna med ett Phase One P30 bakstycke på en Hasselblad H2 och är ganska viktiga bröllopsbilder. Minneskortet är ett Sandisk Extreme III 2gb. Typ marknadens bästa utrustning och ändå händer sånt här

  • Oregistrerad
  • 2006-06-19 20:32

Hej!

Har själv länge letat efter något bra till Macen men inte hittat något.
Men så i förra veckan blev jag drabbad utav att min iPod tackade för sig och där låg mina backups.
Hittade då ett program till Windows visserligen men det var räddningen.
Funkade både till iPoden och ett gammalt minne jag slängt undan för länge sedan.

Programvaran heter File Scavenger.

Hoppas det löser dina problem

Ursprungligen av heiko:

Hej!

Har själv länge letat efter något bra till Macen men inte hittat något.
Men så i förra veckan blev jag drabbad utav att min iPod tackade för sig och där låg mina backups.
Hittade då ett program till Windows visserligen men det var räddningen.
Funkade både till iPoden och ett gammalt minne jag slängt undan för länge sedan.

Programvaran heter File Scavenger.

Hoppas det löser dina problem

Köpte File Scavenger tidigare idag, det var det som jag fick fram bilderna med. Bilderna som jag fick fram var av rätt storlek (runt 33mb), men man såg bara tumnaglarna, alltså 208x156px. När jag ligger till bilderna i Capture One så får jag bara upp en pixlig förstoring av den tumnageln. Den gick inte att framkalla eller någonting.

Det känns ju ändå som om bilderna borde finnas kvar, med tanke på att filstorleken är rätt. Får ta se om Phase Ones support har någon aning om vad som kan vara fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 01:09

Är det inte så att bilderna döps om i rescueprogrammet? Om det är rawfiler du räddat så döp om dom till rätt filändelse och se om det funkar. Har för mig att jag hade något liknande problem när jag använde photorescue. Jag fick det att funka tillslut ivartfall.

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2006-06-19 20:41

När man köper SanDisk Extreme medföljer ett litet program som är till för att rädda dina bilder från kortet. Programmet heter RescuePRO. Jag har hört flera som fått tillbaka filer från kortet, har dock inte behövt använda detta själv ännu.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-19 21:30

Hmm själv använder jag dessa två program!

Media recover eller Photorescue wizard.
har behövt dom vid bara ett tillfälle,men ta i trä.
Googla dom på nätet o ta hem 1 demo så får du om de funkar.
De är iofs inte dyra, typ 5 10 dollar stycket.
ilkka

1
Bevaka tråden