Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootcamp och Windows Vista?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-15 10:12

Är det någon som fått Windows Vista att fungera med Bootcamp?

Jag försökte, men installationshanteraren i Vista lyckades inte hitta någon "lokal hårddisk" att spara temporära filer på :/

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2006-06-15 10:33

Jag har läst på andra forum att det innebär att partitionen är för liten. Den skall visst kräva 15GB. Kan detta vara problemet i ditt fall?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-15 10:44

aha... det kan nog stämma. Min partition va på 9GB nämligen.

Frågan är om jag verkligen vill offra 15GB på en beta... tror inte det.

Jag har en 12GB-partition och det gick bra att köra in Vista på den. Nog för att det är lite knöligt.

Kan ju passa på att skriva lite om hur jag gjorde för att installera (jag tror inte att det finns någon tråd om det ännu).

Boota på Vistaskivan.
När du skall välja partition att installera på så tar du bort EFI-partitionen på 200MB (Vista tycker tydligen inte om den).
När Vista har installerats om bråkade den med mig när den skulle starta; då bootade jag på Vistaskivan igen och valde att reparera Vistainstallationen (kommer inte ihåg exakt var man skulle klicka, men det var inte så lurigt).

Sedan startade det fint och på min MBP funkade Aero Glass som det skulle (?). Via Windows Update kan man hämta hem drivrutiner till AirPorten.

Man ska tydligen kunna återställa EFI-partitionen genom att boota i singel user-mode på OSX-installationsskivan (håll ned command-s när den startar) och skriva följande:

gtp add -b 40 -i 1 -s 409600 -t efi /dev/disk0

Skriv sedan reboot och starta i single user-mode igen och skriv:

newfs_msdos -F 32 /dev/disk0s1

Skriv reboot och sedan skall det vara klart.

Har dock inte själv provat att återskapa EFI-partitionen.

Nämnas bör ju att Vistainstallationen plus Betan av Office 2007 tar upp ungefär 10GB, så det blir inte så mycket kvar på min 12GB-partition

Ursäkta om mitt inlägg blev rörigt, men det är bara att fråga om något är luddigt.

/Anders Milton

Vad jag har läst kan man också uppdatera XP med Vista DVDn men man kan stöta på patrull.

Jag har den inställningen (och erfarenheten) att man ska undvika uppdateringar när de gäller Operativsystem. Installera rent så får man minst bekymmer.

Måste bara lägga till att det jag skrev om återställning av EFI-partition verkar vara skitsnack. gpt kan inte göra något åt det för att den fejkade MBR:en inte är i sync med den nya systemet. Med andra ord går det ej längre att använda bootcamp för att ändra storlek på windows-partitionen eller ta bort den.

Det gick dock bra att installera om XP.

/Anders

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-17 00:14
Ursprungligen av staed:

Måste bara lägga till att det jag skrev om återställning av EFI-partition verkar vara skitsnack. gpt kan inte göra något åt det för att den fejkade MBR:en inte är i sync med den nya systemet. Med andra ord går det ej längre att använda bootcamp för att ändra storlek på windows-partitionen eller ta bort den.

Det gick dock bra att installera om XP.

/Anders

Ojdå! Så du menar att om jag nu vill ta bort min XP-installation en vacker dag, och ta på NTFS-partitionen, så går inte det?

(Har försökt att få in Vista, men gav upp på första försöket, och installerade XP istället.)

Är förresten inte impad av hur Vista såg ut på min Ferrari3000, så jag väntar nog ett tag tills det åtminstonde finns en RC på den.

Ursprungligen av theoo:

Ojdå! Så du menar att om jag nu vill ta bort min XP-installation en vacker dag, och ta på NTFS-partitionen, så går inte det?

Alltså. Det går inte att ändra storlek eller ta bort NTFS-partitionen med bootcamp. Du kan ju däremot formattera om hela hårddisken och installera om OS X.

1
Bevaka tråden