Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook och mini-dvi

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-15 00:39

Hej!

Jag ska köpa en macbook och undrar lite saker angående mini-dvin.

Fråga 1:
Om jag köper Mini-DVI > DVI adapter, Kan jag då koppla på en DVI > VGA adapter på den adaptern och få ut VGA signaler?

Mini-DVI > S-video adapter finns inte som val när man köper ny macbook och de på macsupport sa att den inte funkade på en macbook utan bara på en iBook. Jag undrar bara om det stämmer att Mini-DVI > s-video inte funkar på macbook eller inte?

Hej!

1. Ja, jag är till 99% säker på att du kan koppla på det sättet. Efter mini-dvi är det ju en vanlig dvisignal, om jag inte är helt korkad nu men det hoppas jag inte...

2. Den fungerar fint på min iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-15 09:45

Jag är rätt säker på att Apples Mini-dvi -> dvi adapter är av typen DVI-D dvs den lämnar
bara en digital signal ut i DVI änden och därför kan man inte ansluta en vanlig DVI-VGA adapter av den typen som brukar följa med grafikkort. För att det skall gå måste det vara en DVI-I anslutning som har både digital och analog signal i kontakten. Har för mig att kontakterna skiljer sig lite grand också vilket omöjliggör inkoppling av DVI-VGA adapter, se bifogad bild

Macsupport lämnar "klara besked" som vanligt, haha!

Jo, det är riktigt att MiniDVI -> DVI är av typen DVI-D, men här var det väl frågan om att skaffa en MiniDVI -> S-video?
Eller?

han frågade om båda sakerna.

finns för övrigt en mni dvi till vga adapter, som är avsett för att funka på macbook osv. http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6404042/wo/vA1rVYhTFW503bQLFMY12Ov6YS0/5.PSLID?mco=CC1C1007&nplm=M9320

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-16 16:54

jag har VGA > DVI adapter (som följer med grafikkort). Därför undrade jag om mini-DVI > DVI funkade med en DVI > VGA också så slipper jag köpa båda adaptrarna (till VGA och till DVI).

Sen frågade jag också om deras mini-dvi > S-video funkade på macbook. Ska nämligen beställa en idag.

synd att de har begränsat mini-DVI > DVI-D och inte DVI-I. Tror jag köper en mini-DVI > VGA i så fall. Har inga DVI only skärmar hemma men har flertalet VGA only och de flesta skärmar/projektorer har VGA.

tack för alla svar! om någon vet med lite större säkerhet så får ni gärna säga till!

Kanske lite fånigt av mig, men har man ett helt gäng med skärmar och projektorer så är det väl nästan dumsnålt att inte skaffa även en minidvi -> dvi adapter om du faktiskt kan dra nytta av den digitala kopplingen. Det rör sig om mindre än 200 spänn...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-17 13:24
Ursprungligen av sjovall:

Kanske lite fånigt av mig, men har man ett helt gäng med skärmar och projektorer så är det väl nästan dumsnålt att inte skaffa även en minidvi -> dvi adapter om du faktiskt kan dra nytta av den digitala kopplingen. Det rör sig om mindre än 200 spänn...

hehe. kanske uttryckte mig lite dåligt. Har ingen projektor hemma, men man vet aldrig när man kan behöva koppla datorn till en projektor. Själv har jag bara 4st vanliga CRT skärmar där VGA och BNC används.

Håller med, Apples adaptrar är väldigt mycket mer stilrena än de DVI > VGA adaptrarna jag har. Men eftersom de kostar en hel del(175kr) så tänkte jag spara in de kronorna ifall jag nu kunde använda min DVI > VGA.

aja. Blir en mini-DVI > VGA för mig då. Det ända som oroar mig nu är mini-DVI > S-video. Är det 100% säkert att det funkar? På apples sida står det bara om powerbook, imac och ibook g4. Står ingenting om macbook eller macbook pro.

Jag är också lite intresserad av att veta om det går att kolla på DVI > VGA adapter på Apples Mini-DVI > DVI adapter. Annars måste man köpa tre st olika adapters vilket känns onödigt jobbigt. En Mini-DVI > Video för TV-ut användning, en Mini-DVI > till VGA för att koppla in extern CRT-skärm och en Mini-DVI > DVI för inkoppling av TFT-skärm.

Ingen som har en Mini-DVI > DVI som kan testa om det går att koppla på en adapter till VGA?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2006-07-02 13:46
Ursprungligen av peter_lubeck:

Ingen som har en Mini-DVI > DVI som kan testa om det går att koppla på en adapter till VGA?

Det går tyvärr inte, och ja jag har en sådan adapter.

Ursprungligen av Tegnhammar:

När jag kopplar in min mini-dvi->s-video-adapter så ändras upplösningen på Macbookens skärm. Kan man fixa så att den inte gör så? Macbooken ska väl klara full upplösning samtidigt som den matar ut till en annan bildskärm...

Ja, det är bara att gå in i "System Preferences -> Displays -> Arrangement" och bocka ur "mirror". Sedan kan du välja individuella upplösningar.

Dessutom är ju Apples adapter sannolikt mycket mer stilren

När jag kopplar in min mini-dvi->s-video-adapter så ändras upplösningen på Macbookens skärm. Kan man fixa så att den inte gör så? Macbooken ska väl klara full upplösning samtidigt som den matar ut till en annan bildskärm...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-04 02:53

aja. har beställt min maskin. Blev en mini-DVI > S-video och en mini-DVI > VGA

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-05 13:20

Om man ska koppla en McBook till en projektor så kan man använda DVI-adaptern och från den en DVI-->HDMI kabel. Blir bästa möjliga signal från MacBooken då. Alt. DVI-DVI kabel om man har den anslutningen på projektorn/skärmen.

1
Bevaka tråden