Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spyware?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-09 18:43

Eftersom jag verkligen är en switcher och ej "super-datavan" skriver jag här. "Råkade komma åt mp3-reklamen här och gick på det. Fick nu ett mail om spyware-fara. Tänker på de pc-användare som jag skickar mail till m.m. Ska jag göra något åt detta? Känner mig lite strandsatt.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-06-09 19:10

Nej, det behöver du inte. Det finns inga spyware till Mac, så du behöver inte oroa dig det minsta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 19:11

Vad vi vet!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-09 22:06
Ursprungligen av Ylan:

Vad vi vet!

Är inte det underförstått för det mesta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 22:22

Jo, förvisso, men litet vanlig nätförsiktighet kan ju vara bra!

Är rädd att vi macanvändare kommer att vakna upp en dag, och ha råkat riktigt illa ut. Har förstått att Windowsanvändare tenderar att vara försiktigare på nätet.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-09 23:36

De windowsanvändare jag känner kör Internet Explorer på ett adminkonto. Då är man ju väldigt försiktig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 10:53

men det är ju det som är problemet med windows det spelar typ ingen roll vilket konto man är i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 13:32

I Windows är det svårt att använda datorn, som det är tänkt i ett icke-adminkonto. I OS X finns det inget skäl att arbeta i ett administratörskonto dagligdags, åtminstone för de allra, allra flesta!

Det handlar inte bara om säkerhet gentemot externa hot. Det är mindre risk att man dabbar sig själv!

Jag låter inte min inkommande HTML-formatterade e-post hämta sina bilder automatiskt. När jag ser vem det är ifrån, och det verkar vettigt, hämtar jag hem bilderna!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-13 08:02

Tack för svar! Om jag förstått saken rätt så är det inga problem för mig och inte heller för de pc-användarre jag skickar mail till. Gun

  • Oregistrerad
  • 2006-06-13 17:07

Min PC är utom fara iaf eftersom jag använder Ubuntu Linux Säkert, snabbt och snyggt.

Men du behöver nog inte oroa dig för att skicka spyware till and PC-datorer heller, för eftersom att spyware inte funkar på OS X (den stora majoriteten iaf) så finns det ingen risk att det ska kunna fortplanta sig heller.

Riskerna med Spyware på mac är visserligen en ganska vanlig fråga för switchers, men den hör ändå hemma i nätverk & säkerhet.

1
Bevaka tråden