Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken MacBook Pro orkar dra en 30"-skärm?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När Apple lyckats göra något åt kvalitetsproblemen med Pro-datorerna tänkte jag köpa mig en. Frågan är då huruvida det till en extern 30" TFT räcker bra att ha en 2.0GHz som har 128MB grafikminne, eller om en 2.16GHz med 256MB ger en mer angenäm upplevelse? Någon som testat endera eller båda konfigurationerna och kan kommentera?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-09 16:36

Inte testat, men kan inte tänka mig att det ska vara någon större skillnad på 128 å 256 om man arbetar med grafik el. liknande... spela spel visst, men inte i en arbetsmiljö...

Vad är det för upplösning på den skärm du vill använda?

Vad skall du använda skärmen till? Om du skall köra Aperture eller lightroom eller liknande är det nog bäst att satsa på mycket grafikminne, jag vet inte om det behövs för annat också.

Det är alltså Apples eller Dells 30"-skärm med 2560x1600 pixlar som åsyftas. Jag kommer huvudsakligen att använda datorn för processorintensivt 2d-arbete, men är lite orolig att 128MB kommer att sega ner alla effekter i OS X och liknande på en så stor arbetsyta (speciellt om man kör med den interna skärmen på också).

Minnet är viktigast för 3d. 2d klarar sig på mindre. Jag märkte ingen skillnad mellan 128 och 256 MB på min G4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-11 20:15

Köpte precis en iMac 20" med 256 MB grafikminne. Inte för att jag absolut behöver det nu, men för att man på iMacen lika litet som på Macbook Pro kan uppgradera i efterhand. Jag köpte förstarevisionen av PB G4, och det första som kändes gammalt var hårddisken, men den kunda jag byta. Det andra var grafikkortet, och det gick inte att byta.

Inte för att 128:an inte kan driva 30"-skärmen, men av ovannämnda skäl, rekommenderar jag 256 MB-varianten!

Vänligen, Ylan

Ja, det är alltid bra att först och främst tänka på de delar som inte går att byta upp vid ett senare tillfälle. RAM, HD behöver man inte ta så årt på, men som sagt VRAM och Processorn..

Ylan, jag tycker som du.

På sikt kommer det väl alltid ha varit bättre att ha satsat på 256 Mb. Nackdelen är ju att man inte kan uppgradera VRAM i beställningen på Macbooken på samma vis som på iMacen vilket innebär att det kostar 5000:- mer att få 256 Mb i Macbooken medan det bara kostar 700:- mer att få 256 Mb i iMacen. Att uppdateringen är prisvärd i iMacen är ju ingen diskussion, men behöver man inte snabbare propp i sin Macbook också så är det ju mer tveksamt...

1
Bevaka tråden