Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd: Canon Ixus 60 vs. Sony DSC-W30

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!
Dags att utrusta sig med en snygg, nätt och bra digitalkamera.
Jag har kollat på Canon Ixus 60 och Sony DSC-W30.
Canon kostar 500:- mer än Sony-kameran...
teknisk info om kamerorna skiljer sig något, men jag vet inte hur
mycket de där 500 extra kronorna är värda för en Canon?
Nu ber jag er om hjälp för att hjälpa mig bestämma!

Här kan man jämföra dessa två kameror:
http://www.cyberphoto.se

Har ni några erfarenheter? Läst några recensioner? Duktiga på teknik?
Tacksam för hjälp!

De 500kr som Canon är dyrare sparar du snabbt in på minneskort. SD-kort är betydligt billigare än Memorystick. Framför allt i större storlekar.

Förutom det rekommenderar jag Canon för bildkvaliten.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-07 23:28

Ixus 60

Jag kan bara rekeomendera dig IXUS 60. För det första har jag haft en Sony kamera tidigare och den kan inte meta sig med Canon. IXUS´en känns robustare också, samt att Canon kan kamror. Prisskinnaden... ? Varför handla på Cyberphoto? Jag köpte min på PcCity för 2.495:-

Jag hade helt klart valt Canon Ixus 60. Jag har inte testat just den sony-kameran, men den ser ut att vara mycket plastigare än Canon-kameran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-24 08:19

Ta steget upp till W50 om du väljer Sony. W30 är en snikvariant som bör undvikas i mitt tycke. Jag har själv en Sony T9, två polare kör Canon IXY 55 (Ixus heter IXY här i Taiwan), två andra polare kör Panasonic FX9 (finns en nyare nu, FX01), och en annan kör Sony W70. För övrigt har Casio Z600 och Fuji F30 fått bra recensioner. Alla kameror i den här klassen är mycket trevliga bekantskaper nuförtiden. Inget val är fel känns det som. Det hela är mer baserat på eget tycke. Canon och Panasonic har exempelvis automatisk rotering av bilder vilket är himla trevligt. Sony (T9 och T30, inte W) och Panasonic har optisk bildstabilisering vilket är extremt bra. Sony T kamerorna har en lucka som man drar upp och ner som linsskydd, en del stör sig på det, andra som jag tycker att det är totalt överlägset. FX01 har vidare bränvidd vilket är ganska användbart. Kolla in http://www.dcresource.com/ för bra genomgång av olika funktioner.

Slutsats: Tänk noga efter vilka funktioner du värdesätter, kläm på alla kameror, köp den som faller dig i smaken och du kommer inte att bli missnöjd! Hoppas att du får kul med din nya kamera.

1
Bevaka tråden