Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mår batteriet i en PowerBook bättre med eller utan nätsladden?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis köpt ett nyy batteri till min Powerbook 17".
Dock har jag hört att man skall dra ur stömkabeln när batteriet är fulladdat för att inte batteriet skall försämmras snabbare än vanligt? Stämmer detta? Dvs är just strömkabeln den största boven angående ett batteris livslängd?

Känns lite jobbigt att måsta hålla reda på när batteriet är fulladdat o dra ur kabeln när datorn står på rätt ofta.

Ett batteri har en begränsad livslängd. Ju mer ett batteri används, desto mer nöts det och när det blivit tillräckligt nött så dör det. Därför borde batteriets livslängd sjunka långsammare då man använder nätsladden. Min iBook har ett batteri som är ungefär ett år gammalt. Jag kör i princip bara på nätström men tar aldrig ur batteriet. Det batteriet har i princip inte försämrats nämnvärt på det året.

Nu är dock batterianvändning en hel vetenskap och det finns inga riktiga svar. Alla säger olika, men läs gärna om batterier hos Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-03 23:33

Jag har haft filosofin att när jag nu lagt ned så mycket pengar på att få smidigheten hos en laptop, vill jag också använda den på ett smidigt sätt. Efter några år får man helt enkelt köpa ett nytt batteri, och om den kostnaden kommer något tidigare för mig, som använt datorn på det sätt som varit smidigt, är det kanske värt det!

Vänligen, Ylan

Det minst slitsamma sättet för batteriet är helt klart att låta strömsladden vara i hela tiden. Jag har inga artiklar att länka till, men så här:
Min PB12 var ca 24 månader när batteriet hade kvar ca 15 minuters kraft. Den datorn användes alltid "i soffan" där jag surfade/jobbade tills batteriet tog slut och sen fick den sitta på laddning.
Mina kollegers iBookar är alltfrån 24-36 månader nu, och de används mer eller mindre som stationära - de sitter alltså alltid vid skrivbordet och tas aldrig med på tur (stackars iBookar...), och där är batterikapaciteten nästan på topp fortfarande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 10:45
Ursprungligen av sjovall:

Det minst slitsamma sättet för batteriet är helt klart att låta strömsladden vara i hela tiden. Jag har inga artiklar att länka till, men så här:
Min PB12 var ca 24 månader när batteriet hade kvar ca 15 minuters kraft. Den datorn användes alltid "i soffan" där jag surfade/jobbade tills batteriet tog slut och sen fick den sitta på laddning.
Mina kollegers iBookar är alltfrån 24-36 månader nu, och de används mer eller mindre som stationära - de sitter alltså alltid vid skrivbordet och tas aldrig med på tur (stackars iBookar...), och där är batterikapaciteten nästan på topp fortfarande!

Men du fick sitta i soffan, och de vid skrivbordet!

Vänligen, Ylan

coconutBattery är ett populärt program för att hålla koll på hur friskt batteriet är. Särskilt antalet cykler är intressant att hålla koll på. Omkring 300 cykler brukar man få ut ur bärbara datorers batterier innan de blir för svaga.

Ibland har jag märkt att coconutBattery kan behöva vara igång under en konditionering av batteriet för att ge korrekta värden, dvs att man laddar upp batteriet helt, laddar ur det helt och sedan att man laddar upp det helt. Under konditioneringen som även kan vara hälsosamt för batteriet kan du använda datorn som vanligt. Det brukar rekommenderas att man konditionerar ett batteri minst en gång i månaden om man inte använder datorn i stor utsträckning på batteridrift.

Ska man vara noga mår batteriet allra bäst i en väl tätad påse i kylskåpet, men eftersom det av naturliga skäl inte är så praktiskt så är det bättre att ha nätsladden i. Man får ut ungefär 300-500 laddningscykler innan batteriet är färdigt för holken, så vill man att det ska räcka länge är det en bra idé att använda sunt förnuft och hushålla lite.

  • Medlem
  • Håbo
  • 2006-06-07 19:51

Fundering angående antalet laddcykler:

Min PB15 är 14 månader gammal och batteriet har just nu 242 laddcykler enligt coconut. Enligt samma program har batteriet 95 % kapacitet kvar. Vid en tågfärd förra veckan körde jag datorn med avstängd trådlöst nätverk och något sänkt skärmbelysning i ca 4,5 timmar.

Jag hoppas inte mitt batteri kommer hoppa från 95 % --> 0 % på 17 återstående laddningar (upp till 300)? Ponera vidare att kapaciteten sjunker linjärt vilket borde innebära att batteriet har ca 90 % kapacitet kvar om 14 månader?

Med all respekt för moderatorerna: Är siffran 300-500 de facto eller är jag extremt lyckligt lottad? Vad är era erfarenheter?

FYI: Jag använder datorn enligt Apples rekommendationer, alltså full laddning->ur med nätström->kör ner batteriet till varning eller sleep och sen på med laddning igen.

Mvh
/Krister

Min uppfattning är att det gick väldigt fort. Batteriet hade schysst livslängd i ca 22 månader, sen gick det kvickt utför. Vid 25 månader (ca 400 laddningar har jag för mig) var det bara ca 15 minuter kräm kvar per full laddning.

  • Medlem
  • Håbo
  • 2006-06-07 21:02

Läskigt, då vet jag vad jag har att vänta...

Jaja, den dagen den sorgen...

/Krister

Inte så farligt tycker jag. Jag hade trots allt många långa sköna sladdlösa stunder! Och när batteriet väl var kasst, så letade jag upp en bra auktion på eBay efter nytt batteri. Det finns alltid massor av aktiva auktioner uppe på PB-batterier, och jag hittade en utan lagda bud, och bara 12 timmar kvar. Jag lade minimibud - och vann. Så för ett "nytt" (hade 20 laddcykler på sig = i stort sett helt nytt) batteri till min PB12 gav jag ca 360 kr inkl frakt.
Företaget som låg bakom just den auktionen hette Rbatteries.com och det funkade smärtfritt. Jag TROR att det är en slags nypåfyllda (på nåt sätt) batterier. Vet ej hur de gör, men det funkade fint. Naturligtvis kan man köpa batterier direkt på deras sajt, men då är det dyrare.

Siffran 300-500 är ungefärlig, det är fler faktorer än bara antalet laddningscykler som påverkar livslängden. Se det mer som en fingervisning, ungefär som med bästföredatumet på mjölkpaketen.

sjovall: Är ganska skeptisk till idén att "fylla på" ett litiumbatteri, det är förmodligen alla cellerna som är bytta men att skalet och elektroniken har återvunnits. Det bör fungera, men kolla noga upp vad som täcks av garantin eftersom olyckor med litiumbatterier kan bli riktigt otäcka. Skulle det mot förmodan vara någon som verkligen sitter och mixtrar med innehållet i gamla battericeller skulle jag avråda från att köpa, när litium är med i spelet ska man vara mycket försiktig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-06-08 15:03

Det här är lite offtopic, men jag har en batterifråga som jag inte fick svar på när jag startade en tråd för länge sedan.

När mitt batteri har laddats ur och maskinen går i vila så får jag inte igång daton på en gång - även om jag är snabb med att sätta i nätsladden. Precis som om den kör från batteriet hela tiden och att det måste laddas upp lite innan jag kan väcka datorn. Det tar ca 2-3 minuter innan jag kan väcka den.

Det ska väl egentligen vara så att så fort man sätter i sladden så skall strömen tas där ifrån? Det skall väl egentligen gå att köra helt utan batteri om man har nätsladden i (jag vet inte varför jag aldrig har testat - och nu har jag inte datorn här)?

Ursprungligen av Hallon:

Det här är lite offtopic, men jag har en batterifråga som jag inte fick svar på när jag startade en tråd för länge sedan.

När mitt batteri har laddats ur och maskinen går i vila så får jag inte igång daton på en gång - även om jag är snabb med att sätta i nätsladden. Precis som om den kör från batteriet hela tiden och att det måste laddas upp lite innan jag kan väcka datorn. Det tar ca 2-3 minuter innan jag kan väcka den.

Det ska väl egentligen vara så att så fort man sätter i sladden så skall strömen tas där ifrån? Det skall väl egentligen gå att köra helt utan batteri om man har nätsladden i (jag vet inte varför jag aldrig har testat - och nu har jag inte datorn här)?

Det är normalt för PowerBook, vet inte hur det är med MacBook men det kan nog vara så med dem också. Det beror på att batteriet behöver få upp lite laddning så att spänningsnivån blir rätt, och först då vaknar den. Inget att oroa sig för, med andra ord.

1
Bevaka tråden