Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar ny iBook

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle bli förvånad om prestandan på de nya iBookarna med 32MB VRAM inte skulle vara tillräcklig för de flesta.

Jag kör OSX på en iBook 600/384/15/12"/8MB Rage 128 och tycker det funkar utmärkt.

Såklart märker man en skillnad när man sitter vid en G4 med QE. Men då är ju OSX i klass med OS9.

Jag får se inom kort (hoppas jag) för det är en ny iBook som gäller för mig. Någon som kan ge mer exakta datum på när de kan tänkas komma till Sverige?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-07 12:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Jag kör OSX på en iBook 600/384/15/12"/8MB Rage 128 och tycker det funkar utmärkt.

Såklart märker man en skillnad när man sitter vid en G4 med QE. Men då är ju OSX i klass med OS9.

Talar lite mot varandra när man läser det. Utmärkt iBook och OS9 klass på G4. Hur märks skillnad mot G4? det är OS9 prestanda man vill åt!

Med nya iBook får man väl samma QE..

Hur snabb är hårddisken i nya iBook? Nån som vet om hur fort den snurrar? Är det 4200 (som TiBook?) eller 5400?

Adrian B, du hade väl bytt hd till en 5400, va? Blev det stor skillnad?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:
Hur snabb är hårddisken i nya iBook? Nån som vet om hur fort den snurrar? Är det 4200 (som TiBook?) eller 5400?

Alla hårddiskar i de nya bärbara, både iBook och PowerBook, har 4200 varv. Man kan se det om man går in på Apple Store, väljer en konfiguration och klickar på läs mer-länken. Lite dåligt av Apple tycker jag, 40 GB 5400-varvsdiskarna är ju inte dyra, kanske tillgången inte är tillräcklig?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:
Adrian B, du hade väl bytt hd till en 5400, va? Blev det stor skillnad?

Jo, jag har bytt och jag tycker skillnaden märks. Jag har inte gjord några riktiga prestandatester, men subjektivt tycker jag allt går lite snabbare. Min nya disk har ju även 8 MB cache, vilket rimligtvis borde göra den lite snabbare också. Har för mig att jag läst prestandatest på nätet, men jag kommer inte ihåg var...

  • Medlem
  • 2002-11-07 19:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Vad har du fått det där med iMacs ifrån?
Har ju inte florerat några rykten alls om detta..

Däremot är iBook 12" mellanmodellen riktigt bra ju. Krutigt grafikkort för hyfsat bra pris.

Sunkigt att BlueTooth inte byggts in..

Ingenstans ifrån

Saken är den att det har inte kommit processoruppgraderingar och inte heller några andra större förändringar har skett sedan i Januari, förutom att det kom en ny toppmodell i Juli med lite bättre HD, större skärm, något bättre grafikkort etc, och eftersom Expot blir nästan precis ett år sedan första Globen kom så kan det ju hända att det kommer uppgraderingar ...

Jag tror inte att man skall överdriva HDns betydelse för datorns prestanda i dagligt arbete.
Visst märker man skillnad vid kopiering av filer, arbete med stora databaser och jättefiler i Photoshop, men inte mycket mer. - Ja, om man har lite fysiskt minne så datorn måste jobba med virtuellt minne.
I det mesta går inte ens hårddisken, allt är laddat i RAM.

Även jag funderar skarpt på en ibook 12.1" 800 MHz.. Men jag väntar på rabatkupongen från apple som man skulle få när man tecknade .mac konto..

Är det någon som vet när den kommer?
Och hur mkt svenska kronor blir det?

/Linus

"Grafikacceleratorn ATI Mobility Radeon 7500 med 16 MB eller 32 MB dedikerat bildskärmsminne och stöd för AGP 2X" (hämtat från Apples sida).
Är det bara jag som är nojig, eller betyder "dedikerat" att det är något lurt med minnet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-08 01:34

Nej, det är bara lite slarvigt översatt från engelska. De menar väl att bildskärmsminnet inte är delat med det vanliga internminnet, eller något i den stilen, vilket faktiskt förekommer på billiga bärbara datorer på pc-sidan. Jag antar att "dedicated memory" skulle kunna översättas till "särskilt minne".

  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 13:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus Söderlind:
Även jag funderar skarpt på en ibook 12.1" 800 MHz.. Men jag väntar på rabatkupongen från apple som man skulle få när man tecknade .mac konto..

Är det någon som vet när den kommer?
Och hur mkt svenska kronor blir det?

/Linus

Jo, jag med! Jag har länge varit sugen på iBooken, men tvekat då jag tvivlat på G3:ans prestanda under OS X jämfört med G4:an. Men med det nya feta grafikkortet kanske den duger ändå? Nån som kan uttala sig om det?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 13:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus Söderlind:
Även jag funderar skarpt på en ibook 12.1" 800 MHz.. Men jag väntar på rabatkupongen från apple som man skulle få när man tecknade .mac konto..

Är det någon som vet när den kommer?
Och hur mkt svenska kronor blir det?

/Linus

Citat:

quote:.Mac eVoucher
• Rabatt
• 250 kr* dras bort om du köper för minst 2.495 kr* eller mer.
(*exkl. moms och leveranskostnad)
• Gäller fram till
• Erbjudandet gäller fram till den 30/11/02
• Berättigande produkter
• Alla produkter kan beställas hos Apple Store
• Berättigad publik
• Kunder som via e-post har fått erbjudandet.

[ 08 November 2002, 13:39: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 13:40

En iBook 700 är snabbare än en PowerBook550 i allt utom Tunga AltiVec-operationer, typ vissa filter i PS och DV encoding i Quicktime och annat. De flesta operationerna som CPU:n sköter i vardagligt arbete beror mest på klockfrekvensen, varför en iBook 800 borde vara kvickare i OS X än en äldre och långsammare G4. Detta enligt benchmark-testerna på www.macspeedzone.com iallfall.

Dessutom så har ju nya iBookarna (utom den billigaste) hyggligt med VRAM för QE också.

har kört OSX på en iBook 600, 8 MB Grafik och det tuffar på utmärkt. 800an med 32 MB borde vara en förnöjsam upplevelse! lite sugen själv - ha den som andra dator...

Angående dom "långsamma" hårddiskarna så noterar www.macintouch.com idag följande:

Nedanstående gäller med säkerhet PowerBook, kanske även så för iBook?

The PowerBook G4 uses the latest in portable hard drive technology, enabling video professionals to quickly transfer large video files in real time directly from a DV camcorder. Data is packed even more densely onto this new generation of hard drives, enabling both the 4200RPM 40GB and 60GB hard drives to have fast raw transfers of up to 298 Mbps (megabits per second) which is equivalent to an average of 26MB/sec sustained transfer rate at the OD. This is a performance increase over the older generation 5400RPM hard drives which have a lower data density and thus had a raw data rate of only 262Mbps (22 MB/sec sustained transfer rate at the OD).

Marketing hype or fact? If it´s true, it would answer those of us who are wondering about the apparent hard drive downgrade because the new PowerBooks don´t include 5400rpm hard drives. Related question: are these drives as quiet as the previous 5400rpm drives?

Bevaka tråden