Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple gör en satsning på spel

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-06-02 00:23

[FONT="Arial"/]
http://www.gon.se/news.phtml?id=6353

Låter väldigt intresant iaf men det dröjer nog ett tag innan någonting annonseras.. man kan ju alltid hoppas att det kommer tidigare än nästa E3 om det hela nu stämmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-02 09:17

Tror tyvärr att det är spel till nästa iPod. Hoppas på att Apple utvecklar en spelmotor till Mac OS X som alla kan använda. Lite som Core Video, Core Image som redan nu finns. Core Games skulle vara något tycker jag.

Ursprungligen av acke:

Lite som Core Video, Core Image som redan nu finns. Core Games skulle vara något tycker jag.

En suverän idé, tycker jag, även om det vore lite väl optimistiskt att hoppas på det.

Fast å andra sidan så blir det kanske enklare att porta spel från Windows nu när vi har samma processorarkitektur. Apple borde på något sätt utnyttja det, och försöka få mer liv i spelutvecklingen genom att underlätta för utvecklare som vill porta spel.

I nuläget är det ju exempelvis väldigt osäkert om senaste versionerna av Age of Empires och Caesar kommer att portas. Det vore helt underbart om det var självklart att sådana stora titlar skulle släppas till Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-02 14:34

Fast som jag har hört så är det bara lite lättare med själva portningen pga processorbytet. Det som tar tid är är DirectX > OpenGL. En anna sak som Apple borde lägga ned lite tid på är dels sin version av OpenGL men även trimma sina grafikdrivrutiner.

Apple borde lägga ner mycket mer tid och ork på att optimera OpenGL... Hastigheten jämfört med Windows är faktiskt ganska dålig.

Det jobbigaste är att detta är någonting som klagats på sen urminnes tider, och varje gång jag hör någon programmerare snackat med Apple om det så säger dom "det kommer förbättringar" - men visar sig bara vara ett par småsteg.

Jag kommer ihåg attityden då efter iMacen först kom ut, och det var skitkul. Jag önskar Apple skulle kunna göra samma sak igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 12:39

Jo, OpenGL-prestandan i OS X är ofta bara 50-60% av vad man får i Windows, på samma dator.

Ursprungligen av Toffelmannen:

Jo, OpenGL-prestandan i OS X är ofta bara 50-60% av vad man får i Windows, på samma dator.

Lite källkritik här. Var har du fått dom numren ifrån? Gissning?

Varför satsa på OS X spel? När man lirar spel struntar jag i vilket OS som rullar i bakgrunden. Jag kan boota upp min mac med XP och lira Battlefield 2, och boota OS X om jag ska arbeta.

Verkar dumt att satsa på att utveckla spel.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 13:23
Ursprungligen av crownswe:

Varför satsa på OS X spel? När man lirar spel struntar jag i vilket OS som rullar i bakgrunden. Jag kan boota upp min mac med XP och lira Battlefield 2, och boota OS X om jag ska arbeta.

Verkar dumt att satsa på att utveckla spel.

Klart man kan men det finns alltid en risk med det, dessutom är det ändå jobbigare än om det skulle funka i OS X. Det kostar dessutom hårddiskutrymme, tid och licenskostnader.

Det meckas onekligen med OpenGL hos Apple. På Blizzards forum för Amerikanska versionen av World of Warcraft kan man hela tiden läsa poster från Mac-programmerarna om att det händer saker på den fronten.

Senast en från 1:a juni:
"But, some of the bigger potential wins depend on GL API changes which are being worked on right now by Apple and the GPU companies. Early internal results are looking good."

http://forums.worldofwarcraft.com/board.aspx?fn=wow-mac-tech-support

Så länge inte Apple släpper en billig och kraftfull spel-Mac kommer nog aldrig spel till själva datorplattformen vara en prioritet hos Apple. Det säger sig självt att det inte kommer att finnas en jättemarknad för spel, hos de som har köpt en "MacPro" för ~20 000. De som äger PowerMac i dag, och de som äger "MacPro" i morgon är framförallt prosumers som har annat i kikaren än en dedikerad spelmaskin.

Men oavsett, jag hade gärna sett att Apple började pitcha in lite mer i OpenGL-utvecklingen. Direct X är för dominerande. Likaså kan de mer än gärna implementera, eller truga tillverkarna själva, att fixa stöd för sina grafikkort i OS X. Det är befängt att man ska tvingas betala dubbelt så mycket för ett grafikkort som fungerar med OS X. Bara där har man nog en av de största hindren för spelande på Mac..

1
Bevaka tråden