Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDTV-upplösning från MBP

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis skaffat mig en LCD-TV (32") med maximal (optimal) upplösning på 1366x768. Men när jag kopplar in min MBP via DVI till TVn vill MBPn bara skicka 1360x768. 1366x768 finns inte att välja.
Finns det någon lösning på detta?

Jag är nämligen sugen på att skaffa en Mac mini till TVn och vill då kunna ha optimal upplösning.

Jag vet att på windows-sidan var (är?) det problem med nVidia-kort, men det var bara så vitt jag har förstått en drivrutinsuppdatering till vissa kort som krävdes för att den skulle kunna ge 1366x768.

Kolla om SwitchResX kanske kan hjälpa dig. Apple är snåla med vilka upplösningar de stödjer.

Länk: http://www.madrau.com/

Ja, SwitchResX bör funka. Så här står det på deras hemsida:

"Create custom resolutions for using your Mac as a home theater, and plug it to your HDTV"

Super! Tack för hjälpen! Ska testa så fort jag kommer hem så återkommer jag med resultatet

Nu har jag testat och det funkar alldeles utmärkt! Ser dock ingen skillnad mellan 1366 och 1360, men det verkar iaf som att ATI-kortet klarar "ojämna" upplösningar, som tex 1366. Men som sagt, det var inte mycket skillnad på bilden så jag kör nog vidare med 1360 och så lägger jag in en feature request till Apple att ta med 1366 som möjlig upplösning i Systeminställningarna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-01 11:15

Att det inte är stor skilnad mellan 1366 och 1360 är inte så konstigt det är ju inte så mkt mer information som du skickar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 12:30

Testa en bild med mycket vertikla linjer. 1360 på en 1366 skärm kan mycket väl ge roliga moaré-effekter. Generellt lär man dock inte se det i bilder (foto/film).

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-01 14:15

jo det e klart, men det beror väll lite på vad det är för algoritmer i programvaran som skalar om eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 19:41

Sant, men i det här fallet är det nog TV:ns hårdvara som skalar om det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-01 20:52

mm, det va det jag mena.

Då lägger jag mig i en gammal tråd...

Det fungerar nog alldeles utmärkt att köra pixelmappat med upplösningen 1360x768 eftersom många LCD-TV helt enkelt lämnar tre kolumner med svarta pixlar på varje sida när man valt den upplösningen.

1
Bevaka tråden