Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med värdering på en Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-31 22:45

Då jag ska byta jobb så kommer jag att behöva säga upp hem-pc avtalet i förtid (ca 4 månader för tidigt) och kommer få ett erbjudande om att köpa loss datorn. Frågan är bara hur mkt den är värd.

• Processor: 1,6 GHz PowerPC G5
• RAM-minne: 256 MB DDR333
• Hårddisk: 250 GB Serial ATA-hårddisk
• DVD-R/CDRW: SuperDrive
• Grafikkort: NVIDIA GeForce FX 5200
Ultra 64 MB DDR-bildskärmsminne
• Högtalare: JBL Creature 2.1-högtalare
• Diskettstation: Ja, USB extern

Dessutom ingår det en Apple Studio 17” i avtalet.

Någon som har en idé vad som kan vara ett skäligt pris?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 16:23

Ca 8000:-

B.D

Får du inte betala resterande av hyran samt utlösningspriset?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 16:43

mattias: det finns ju inget fastställt belopp som man får köpa loss datorn för utan det priset ska ju motsvara vad datorn är värd.
Och min fråga är således vad datorn är värd.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-01 16:46
Ursprungligen av Mikael S:

mattias: det finns ju inget fastställt belopp som man får köpa loss datorn för utan det priset ska ju motsvara vad datorn är värd.
Och min fråga är således vad datorn är värd.

Det är ju ingen uppgraderad maskin precis. Så tippar jag på att värdet för datorn blir runt 6-7k.

Ser man till vad dessa maskiner säljs för begagnat så skulle jag värdera den till omkring 5000 kronor.

Ursprungligen av Björn Leander:

Ser man till vad dessa maskiner säljs för begagnat så skulle jag värdera den till omkring 5000 kronor.

Inte om skärmen ingår, väl?

Ursprungligen av johan_tanying:

Inte om skärmen ingår, väl?

Oj, den missade jag. :">
Omkring 6000 kronor i så fall.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 20:13

Ok så mellan 5-8000kr ungefär då. Då är det bara att avvakta och se vad Nicator vill ha för den då..

Tackar för hjälpen!

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-01 21:02

Inte för att det har med saken att göra, men det är en dödssynd att inte stoppa in mer RAM i en sån maskin.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 22:07

Vaiden:
Ville bara ha en värdering av datorn i grundutförande för att ha något att jämföra med det bud som Nicator kommer att ge.

I datorn sitter det 2x512 mb extra (så total 1.25 gb RAM). Men extra minnet har jag ju själv fått köpa och ville då inte ha med det i värderingen.

Undrar om sånna här företag värderar gamla Mac annorlunda än gamla PC, mena, en PC som har 3 år på nacken är ju knappt värd plasten den innehåller, andrahandsvärdet är ju betydligt bättre på Macar.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 23:08

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=281&a=215525

Verkar som de överlag börjar värdera datorerna högre numera. Förr var det ju så att man fick köpa loss datorn efter avtalets slut för några hundralappar. Nu är det tusenlappar.

Min fars hempc avtal gick nyligen ut och där ville de ha 1000kr för en 3 år gammal 17" TFT skärm. Personligen tycker jag det är mkt. Datorn (PC) som jag inte kan spec:arna på skulle kosta 2800kr.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-20 22:01

Fick till sist köpa loss den för 3000 kr vilket om jag förstår denna tråd rätt borde vara ett skäligt pris.
Tackar för all hjälp.

  • Medlem
  • 2006-06-20 23:31

Grattis!

Det är ett mycket bra pris.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-06-20 23:35

Bra pris. Men Nicator verkar vara ett ärligt företag då jag har kompisar som köpt ut bra skärmar/plasma/dator till billig penning där innan.

//Kidde

1
Bevaka tråden