Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Polar (pulsklockor) och OSX

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-26 22:00

Hej,

är på "g" att köpa mig en Polarklocka (F55 eller AXN700) som mäter puls och en massa annat under träningspass. Sedan kan man "ladda ner" dessa data i en dator (pc). Min fråga är om någon av Er har erfarenhet av detta i en Mac (iMac 20" Intel Dual Cord)?

Fungerar det att få över data?
Några problem?
Fungerar det med ALLA Polarklockor?
(kan man ha "flera" klockor anslutna till samma dataprogram (flera personliga mätvärden alltså) samtidigt?)

Har hör om programmet iSMARTtrain som skall vara en "macprodukt" - är DET ett alternativ till Polars "pc-programvara"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-01 10:02

Jag tycker att det fungerar väldigt dåligt med Polars klockor till mac. Satte en gång hoppet till iSMARTtrain, men då stödde den inte min klocka. Nu ser det ut somd et gör det, men det går fortfarande inte att använda USB-interfacet till mac verkar det som, vilket är trist.

Har även kört med Virtual PC, men det är för omständigt för att man skall orka göra det varje dag (eller hur ofta man nu tränar).

Ursprungligen av klas:

Jag tycker att det fungerar väldigt dåligt med Polars klockor till mac. Satte en gång hoppet till iSMARTtrain, men då stödde den inte min klocka. Nu ser det ut somd et gör det, men det går fortfarande inte att använda USB-interfacet till mac verkar det som, vilket är trist.

Har även kört med Virtual PC, men det är för omständigt för att man skall orka göra det varje dag (eller hur ofta man nu tränar).

iSMARTtrain använder sig av USB och polars IR-läsare för att ta emot datan från klockan. I nästa version så ska den även stödja de klockorna som skickar ut datan via radiovågor. Funkar fint. Om inte USB hade funkat så skulle inte programmet kunna användas då man inte skulle kunna få över datan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 20:32
Ursprungligen av Mats Börjesson:

iSMARTtrain använder sig av USB och polars IR-läsare för att ta emot datan från klockan. I nästa version så ska den även stödja de klockorna som skickar ut datan via radiovågor. Funkar fint. Om inte USB hade funkat så skulle inte programmet kunna användas då man inte skulle kunna få över datan.

iSMARTTrainer stödjer såvitt jag vet inte överföring av pulsdata via Polars USB-interface. Man måste använda Seriell-interfacet tillsammans med en USB-adapter. Eller?

Ursprungligen av klas:

iSMARTTrainer stödjer såvitt jag vet inte överföring av pulsdata via Polars USB-interface. Man måste använda Seriell-interfacet tillsammans med en USB-adapter. Eller?

Japp, glömde nämna den. Dock inte någon dyr sak.

Ursprungligen av tcb:

Hej,

är på "g" att köpa mig en Polarklocka (F55 eller AXN700) som mäter puls och en massa annat under träningspass. Sedan kan man "ladda ner" dessa data i en dator (pc). Min fråga är om någon av Er har erfarenhet av detta i en Mac (iMac 20" Intel Dual Cord)?

Fungerar det att få över data?
Några problem?
Fungerar det med ALLA Polarklockor?
(kan man ha "flera" klockor anslutna till samma dataprogram (flera personliga mätvärden alltså) samtidigt?)

Har hör om programmet iSMARTtrain som skall vara en "macprodukt" - är DET ett alternativ till Polars "pc-programvara"?

Det kommer en intel-version av iSMARTtrain till sommaren, men det fungerar även fint nu också.

Klockorna som du har tittat på stödjs inte av programmet än. Jag tror inte de heller kommer att stödjas i kommande version då det är ingen som har efterfrågat dessa modellerna. Jag vet att RS200/RS200sd kommer att stödjas i kommande version av porgramett (2.5) som kommer i sommar.

Vad som bestämmer om en klockan fungerar med iSMARTtrain är om den kodade datan kan läsas av programmet, och det kan mycket väl vara så att alla de nya modellerna krypterar data på samma sätt. Detta skulle betyda att alla nya modeller även skulle fungera eftersom stöd för RS200 kommer och det är en ny modell från Polar.

Enligt vissa på forumet så stödjs mycket fler modeller än de som är beskrivna på forumet, och anledningen till varför fler inte är listade är för att Polar inte vill ge utvecklaren tillgång till klockorna.

Du har lite olika alternativ nu:
1. Köpa en klocka som du vet fungerar med iSMARTtrain och köra OS X
2. Köpa en klocka som du vill ha och se om den stödjs av programmet nu eller i en kommande version. Om inte så Dual-bootar du och använder Windows eller använder dig utav Parallels programvara som gör det möjligt att köra windows i OS X. Som Vitual PC fast MYCKET snabbar och bättre samt intel-anpassat.

Jag tycker iMSARTtrain är mycket bättre än polars datatjänst och är det något man tycker fattas så är det bara att skapa ett inlägg i forumet och så finns det med i nästa version av programmet.

Sista tipset: Köp en begagnad pulsklocka. Finns helt otroligt många människor i Sverige/världen som köper Polars klockor och bara använder dom ett fåtal gånger. Vill man vara extra ren så kan man investera i ett nytt band till bröstbältet. eBay och blocket finns det gott om klockor på. Använd huvudet när man köper så går det bra.

  • Medlem
  • 2006-06-12 19:53

Polar och Mac OS har aldrig fungerat ens nära på bra. Jag hoppas på officiellt Mac-stöd eller en pulsmätare till Nike's nya Plus-serie...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-28 19:28

RS200sd sägs nu fungera med iSMARTtrain Beta 3. Är det någon som har provat?

Jag är sugen på att skaffa just en sådan, men vill ju ha koll på att det funkar bra.

Förutom RS200sd, finns det några andra allroundklockor ni kan rekommendera?

  • Medlem
  • 2006-07-28 19:45

och jag funderar på

om F55 kommer att fungera med iSMARTrain.

Kul och höra om någon har erfarenhet.

iSMARTrain funkar med RS200sd, har precis provat. Äntligen ett prog så man slipper köra paralells bara för detta.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-27 07:15
Ursprungligen av Robban77:

iSMARTrain funkar med RS200sd, har precis provat. Äntligen ett prog så man slipper köra paralells bara för detta.

Hur överför man data mellan RS200sd och iSMARTrain?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-13 19:56

Jag köpte en CS300 och måste föra över data på jobbet då de inte har någon applikation till Mac. Jag har skickat ett antal mail till deras support och får inga jättebra svar. Misstänker att de börjar engagera sig först när när de får en väldig massa mail.

Kan inte alla som orkar stå upp mot detta förtryck fylla i ett formulär på: Email Polar - Contact Us - Support - Polar Electro - Sverige, och be dem fixa detta?

1
Bevaka tråden