Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-21 16:02
Ursprungligen av pite_jakke:

Jag tvivlar på att det är bra kylpasta. Väldigt synd om det är sådan utan silver, då dom brukar sänka tempen med 10-12 grader jämfört med vanliga kylpastor utan silver.:tveksam:
Konstigt att apple inte förstår det som är rätt så självklart för dom flesta som tillverkar CPU-kylning etc. Som Zalman tex.
- Att man bara ska stryka ett TUNT lager pasta på själva kärnan
Och inte som om man ska sprittsa grädde på en tårta!

10-12 grader? Jag hade för mig att jag hade läst något ställe där de provade med tandkräm och det inte var så mycket värre än något annat (dock inte helt optimalt i längden...)

Gjorde en sökning på thermal grease review på google o fann denna högst upp:
http://www.dansdata.com/goop.htm
http://www.dansdata.com/images/goop/nofibgraph2.gif

Den här säger dock att AS5 är bättre än 3:
http://www.techwarelabs.com/reviews/cooling/arctic_silver5/index_5.shtml

En annan review, visst blir det skillnad, men högst marginell, kanske så lite att den eventuella skillnaden i mängden kylpasta gör det?
http://www.overclockersclub.com/reviews/xtflux_ga_thermal_paste_3.php

En test av keramisk arctic silver:
http://compreviews.about.com/library/weekly/aafpr-Ceramique.htm
AMD thermal pad (idle/load): 50.5/60.5
Generic grease: 50/60
Ceramique: 48.8/55
Skillnaden mellan de två översta är ju högst marginell och där är det nog tjockleken på AMDs "kudde" som spelar roll.

http://www.3dvelocity.com/reviews/nansilver/silver_3.htm
http://www.3dvelocity.com/reviews/nansilver/syntheticchart.gif
Test direkt efter applicering, stor skillnad?
http://www.3dvelocity.com/reviews/nansilver/perfchartreal.jpg
Lite större skillnad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-21 16:19
Ursprungligen av Hagge:

10-12 grader? Jag hade för mig att jag hade läst något ställe där de provade med tandkräm och det inte var så mycket värre än något annat (dock inte helt optimalt i längden...).

Det var intressant !
Jag trodde det skulle vara större temperatur skillnader.
Men testen är inte helt rättvis.
Eftersom med året blir pastan helt torr ! Därmed förlorar värmeöverförning.

Jag tror bästa är "kuddar" som inte torkar ut sig. Har "gummi" egenskaper intackt hela sin livslängd !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-22 07:05
Ursprungligen av annan:

Med tanke på att folk har öppnat sina datorer och sett hur mycket kylpasta de har lagt på, ja.

Kanske kan vara värt att notera att folk även öppnat sina datorer och sett att det är lagom mycket kylpasta pålagt. Jag har också sett bilder där det uppenbarligen är duktigt mkt kylpasta på.<br> Det känns bara lite suspekt att Apple, dess X antal ingenjörer, folket vid assembly-linen som lär har satt ihop fler burkar än de flesta och andra _ samtliga_ har sämre koll än random jeppe som läser på nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-22 07:26
Ursprungligen av d99gnu:

Kanske kan vara värt att notera att folk även öppnat sina datorer och sett att det är lagom mycket kylpasta pålagt. Jag har också sett bilder där det uppenbarligen är duktigt mkt kylpasta på.<br> Det känns bara lite suspekt att Apple, dess X antal ingenjörer, folket vid assembly-linen som lär har satt ihop fler burkar än de flesta och andra _ samtliga_ har sämre koll än random jeppe som läser på nätet.

Man undrar ju när man ser Apples servicemanual. Man får hoppas att folket i fabriken har andra instruktioner, men det vet i fan när man ser vissa datorer.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-21 15:34
Ursprungligen av d99gnu:

Jag tar mig friheten att sno ett bra citat från kommentarerna där (av 'Simon'?):
And you don't find it at least somewhat puzzling that Apple hasn't heard about the problem, hasn't checked with their engineers why they don't know something apparently every 12 year old that read the web knows, that their manufacturers in Asia that produce millions of notebooks a year for several major PC companies don't know, that they obviously don't care about it even though these additional 20C you quote are likely to reduce the lifetime of their hardware, increase return rate, increase warranty repair costs and ultimately reduce Apple's revenue? You don't find it puzzling that you know so much more than Apple even though they read the same web you do?

För att summera: Är det verkligen realistiskt och tro att Apple/konstruktörerna kan vara så kassa?

Killen i fråga nämner ju många av anledningarna.

Nej, det är nog inte "apple ingenjörer" som sätter ihop maskinerna utan som sagt mer troligt folk i asien och det skulle inte förvåna mig om många av dessa är outbildade och bara följer instruktionerna. Frågan är vilken idiot som har gjort instruktionerna med de där bilderna, antingen förstår inte personen i fråga någonting, eller så är de tagna med enorma mängder kylpasta för att det tydligt skulle framgå var den skall appliceras och uppenbarligen har iaf en del och kanske alla gjort precis som bilderna visar.

Man får vad man betalar för... Det behöver ju inte ens vara så att de som plockar ihop datorerna BRUKAR göra så, men om Apples instruktioner säger att de skall göra det gör de väl det.

Varenda 12-åring vet inte det där, men antagligen finns det en och annan kunnig 12-åring som vet hur kylpasta skall appliceras.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Inte kan du väll tro att dom inte har koll på detta! :eek:
Bara för att man öppnar datorn och tror sig veta att det är för lite kylpasta på så betyder inte det att du/de har hittat felet. Apple har garanterat bättre koll, och har säkert gjort tusentals olika tester mm för att hitta den bästa balansen mellan värme, teknik och prestanda.

Uppenbarligen har de ju inte det.

Det skall inte ligga kylpasta utkletat över komponenterna...
Apple har nog inte gjort ett enda test ;), förr har jag för mig att jag läste att de gjorde si o så mycket mer kvalitetstester än vad en normal pc-tillverkare gjorde och att det var därför datorerna fungerade bättre, man undrar ju om de har lagt ner det nu?

Olika metaller leder ju bort värme olika bra, i det här fallet ser koppar ut att användas på kylflänsarna vilket är ett bra val av metall. Problemet är bara att hur fint slipad och jämn metallen på processorn och flänsen än är så kommer det finnas små repor som leder till att det blir luftutrymmen mellan flänsen och processorn och värmen leds inte bort optimalt.

Meningen med kylpastan är att den skall fylla upp dessa smårepor och skapa bättre kontakt så att värmen leds bort bättre. Den leder dock inte bort värme bättre än vad massiv metall hade gjort så om du lägger på ett tjockt lager kommer inte värmen ledas bort lika effektivt, och eventuellt sämre än om du hade lagt flänsen direkt mot processorn.

Här kan du se hur det skall appliceras:
http://www.arcticsilver.com/ceramique_instructions.htm

Det blir dock rätt fort kletigt om man har på lite för mycket, så även på bilderna där det har hamnat utanför själva corearean på processorn så behöver det inte ha varit lika extrema mängder som i servicemanualens bilder (beror ju dock på hur mycket som sitter kvar på flänsen också.)

Ursprungligen av buan:

Kylpastans kvalitet är också en mycket viktig faktor.

Råder det ju delade meningar om, visst är de dyrare bättre men huvudsaken är att det finns någon där. Blir ju dock viktigare o viktigare ju mindre marginaler man har och ju mindre kylning man vill klara sig på. Men om det är något man sätter ihop själv och det bara skylle skilja ett par grader på olika kylpastor så hade kanske en bättre kylare gjort större skillnad. Å andra sidan lär inte Apple behöva betala lika mycket för kylpastan som en privatperson gör när han köper märkespasta (som dessutom räcker till flera cpuer.)

Ursprungligen av annan:

"Although the amount shown appears to be plenty of grease, this is the correct amount that has been tested and verified on the production line."

Så har de skrivit i servicemanualen. Suck.

Då skulle man ju vilja tro att det är rätt, men att folk har lyckats sänka temperaturen genom att själva göra som man brukar talar ju emot det.

Ursprungligen av d99gnu:

Jag tar mig friheten att sno ett bra citat från kommentarerna där (av 'Simon'?):
And you don't find it at least somewhat puzzling that Apple hasn't heard about the problem, hasn't checked with their engineers why they don't know something apparently every 12 year old that read the web knows, that their manufacturers in Asia that produce millions of notebooks a year for several major PC companies don't know, that they obviously don't care about it even though these additional 20C you quote are likely to reduce the lifetime of their hardware, increase return rate, increase warranty repair costs and ultimately reduce Apple's revenue? You don't find it puzzling that you know so much more than Apple even though they read the same web you do?

För att summera: Är det verkligen realistiskt och tro att Apple/konstruktörerna kan vara så kassa?

Bra citat.

Jag har väldigt svårt att tro att alla de hundratusentals MacBook och MacBook Pro som Apple nu sprider världen över har dessa problem.

Jag tror snarare det rör sig om en liten procent av den totala mängden. Det brukar vara så att folk med problem påpekar dessa på internets alla forum, medan de som är nöjda inte har någon anledning att göra sig hörda.

Om man bara ska använda datorn till skolarbete och lyssna på musik samtidigt, räcker 512mb i minne?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 23:41
Ursprungligen av maestro:

Om man bara ska använda datorn till skolarbete och lyssna på musik samtidigt, räcker 512mb i minne?

Nej. En GB minst för att få ett bra flyt i operativsystemet.

Ursprungligen av turbonallen:

Nej. En GB minst för att få ett bra flyt i operativsystemet.

ajdå får fråga igen sedan när folk har börjat få sina macbooks.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-18 23:32

Någon som har sett dem i verkligheten? Varför ser skärmen så "blå" ut på foton? Kameran som ställer in vitbalansen fel eller? Kall temperatur vald som default? Går det att reglera? (Gör det säkert i mjukvara om inte annat?)

Äsch, det går alldeles utmärkt att jobba med 512 Mb. Men extra minne hjälper mycket, så har man råd tycker jag absolut att man ska satsa på extra minne.

Jag ska bara ha datorn till att skriva med och lyssna på musik samtidigt. Men jag kan säga att jag hatar när datorer laggar...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 23:55
Ursprungligen av maestro:

Jag ska bara ha datorn till att skriva med och lyssna på musik samtidigt. Men jag kan säga att jag hatar när datorer laggar...

Du behöver inte fråga sedan igen när folk har börjat få sina macbooks, varför skulle en macbook där grafikkortet använder sig av RAM-minnet istället för att använda dedikerat minne fungera finfint med 512 MB när andra maskiner där grafikkortet är separerat gärna vill ha mer RAM?

Minst 1 GB, tro mig. Speciellt om du hatar när datorer laggar.

Jag testkörde MacBook ikväll. Blev förvånad över hur tangenterna "sticker ut" ur datorn men i övrigt var det inte några jätteöverraskningar. Fin dator - ser fräsch och välgjord ut. Tror den kommer sälja i enorma mängder.

turbonallen:
Jag vill ändå höra från någon som faktiskt har datorn eller har "testkört" den. Jag vill helst inte lägga ännu mer pengar på minnet eftersom jag som student har en ansträngd ekonomi. Men jag funderar på att vänta med mitt inköp tills i höst och eventuellt till vintern så kanske ändå slår till med 1 GB ram.

Björnström:
Hur flöt Macbooken på?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 13:05
Ursprungligen av maestro:

turbonallen:
Jag vill ändå höra från någon som faktiskt har datorn eller har "testkört" den. Jag vill helst inte lägga ännu mer pengar på minnet eftersom jag som student har en ansträngd ekonomi. Men jag funderar på att vänta med mitt inköp tills i höst och eventuellt till vintern så kanske ändå slår till med 1 GB ram.

Nu såg jag att du skulle köpa 1 GB trots allt, men duger det annars med den här recensionen?

Recension från The Maccast, 1.7 MB

Hej!

Jag undrar om man tjänar nått på att köpa mittenmodellen, altså man kan ju tjäna lite om man köper billigaste+dvdbrännare (extern). Nån av dem + uppgradering till 1gig ram. Och sen då ett litet fint fodral till det. Jag behöver ett moraliskt stöd nu när jag ska sälja min ögon sten, och skaffa en ny

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 00:01

maestro: Om du köper minnet från någon annan datoraffär, typ komplett.se eller datorbutiken.com så kommer du billigare undan, men om ett par dar lär det nog finnas recensioner ute för dig att läsa.

ska fiska runt lite på buggy.nu o kolla priser. tack för tipset

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-19 00:26

Rätt mig om jag har fel, jag kan när min Macbook kommer öppna förpackningen, testa datorn i 2 veckor, och sen skicka tillbaka den om jag inte är nöjd? Rapporterna om värmeutveckling är ju inte så jätteroliga att läsa om men om det bara är att skicka tillbaka den är det ju inga problem.
Men det är jag som står för frakten medan jag väntar på att Steve kyler ner sina datorerva ? Hur mycket kan det ligga på? Ingen aning om den ens ska inom Sverige eller till tex Asien

Jag har som sagt prövat MacBooken som jag skrev i ett tidigare inlägg på sidan 13,
dock ingen som verkade bry sig om det. Skumt dock!

Datorn flyter på ovanligt bra, jag testade förresten (Borde ha skrivit det från början) 2.0:an (den vita) och med 512 mb ram minne "endast" den flöt på som sagt utan problem satt nog en 10 min och lekte runt med den inga svårigheter eller laggande...

Däremot surrade den lite konstigt.... eller inte surrade, men nånting SNURRADE i datorn som gjorde att den vibrerade lite smått och där var inte ens någon cd i MBn... Kan det vara hårddisken, har dock aldrig känt på andra datorer att HDn snurrar så mkt....

Tangenterna är ju speciella, men jag gillade dem, de var bekväma eller hur man nu ska säga att använda faktiskt!!

Nåja har ni några frågr så fråga gärna på!

Ciao

Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag har som sagt prövat MacBooken som jag skrev i ett tidigare inlägg på sidan 13,
dock ingen som verkade bry sig om det. Skumt dock!

Datorn flyter på ovanligt bra, jag testade förresten (Borde ha skrivit det från början) 2.0:an (den vita) och med 512 mb ram minne "endast" den flöt på som sagt utan problem satt nog en 10 min och lekte runt med den inga svårigheter eller laggande...

Däremot surrade den lite konstigt.... eller inte surrade, men nånting SNURRADE i datorn som gjorde att den vibrerade lite smått och där var inte ens någon cd i MBn... Kan det vara hårddisken, har dock aldrig känt på andra datorer att HDn snurrar så mkt....

Tangenterna är ju speciella, men jag gillade dem, de var bekväma eller hur man nu ska säga att använda faktiskt!!

Nåja har ni några frågr så fråga gärna på!

Ciao

Hur tycker du den står sig emot iBooken (om du nu har provat den) designmässigt (bilder LJUGER :P!!)?

Ursprungligen av MarMan Hollow:

Hur tycker du den står sig emot iBooken (om du nu har provat den) designmässigt (bilder LJUGER :P!!)?

Nej jag ljuger inte, var inne i butiken idag med och bad om att få leka med den, tog en bild med min mobil, lägger upp den här...!!

Ljudet... hmm den låter ingenting verkar det som men svårt o höra i en stor butik förstås med massor av ljud runtomkring...

Ja iBooken är INGENTING i jämförelse om jag säger som så

Här e bilderna!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 01:45

Hur var ljudnivån från processorfläkten?

Tydligen så flagnar den svarta färgen?!
http://mac.feber.se/2006/05/den_svarta_färg.html

Alltså borde den inte vara gjuten i svart plast. Om den är lackad så kommer den ju garanterat bli ful efter ett tag. Låter ovanligt klantigt. Nu har jag ångrat mig, den vita är coolare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-19 09:08

Tycker att det är lite märkligt att den inte går att beställa med 1 st 1 Gb minne. Jag är inte helt säker på att jag kan fixa ett byte av minne själv och att beställa Apples variant med två 1 Gb stickor för 5 000 kr känns inte aktuellt.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 12:16
Ursprungligen av Rico:

Tycker att det är lite märkligt att den inte går att beställa med 1 st 1 Gb minne. Jag är inte helt säker på att jag kan fixa ett byte av minne själv och att beställa Apples variant med två 1 Gb stickor för 5 000 kr känns inte aktuellt.

Men det är ju den sortens minne som får ökad hastighet i par...

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-19 14:02
Ursprungligen av Rico:

Tycker att det är lite märkligt att den inte går att beställa med 1 st 1 Gb minne. Jag är inte helt säker på att jag kan fixa ett byte av minne själv och att beställa Apples variant med två 1 Gb stickor för 5 000 kr känns inte aktuellt.

Apples pris på extra minnen för MacBook är definitivt inte bra. Men det är inte alls konstigt att Apple väljer två matchade minnen vid leverans.

Att byta minnen i nya MacBook är väldigt enkelt (det finns dock ännu enklare). Bara du tar det lugnt - guider på hur man gör finns på nätet.

OBS! Mycket viktigt är dock att du skaffar minst ett antistatarmband innan du börjar - finns ex. för 95 kr hos Clas Ohlson (32-1350). Clas Ohlson har också ett billigt Field Service Kit - där man får med en antistatmatta att ha som arbetsunderlag också. Rekommenderas.

Om du fortfarande inte tycker det känns bra att göra det själv, så finns det kanske någon som kan hjälpa dig. Det finns de som säljer tjänsten också.

:. buan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-19 16:28
Ursprungligen av buan:

Apples pris på extra minnen för MacBook är definitivt inte bra. Men det är inte alls konstigt att Apple väljer två matchade minnen vid leverans.

Att byta minnen i nya MacBook är väldigt enkelt (det finns dock ännu enklare). Bara du tar det lugnt - guider på hur man gör finns på nätet.

OBS! Mycket viktigt är dock att du skaffar minst ett antistatarmband innan du börjar - finns ex. för 95 kr hos Clas Ohlson (32-1350). Clas Ohlson har också ett billigt Field Service Kit - där man får med en antistatmatta att ha som arbetsunderlag också. Rekommenderas.

Om du fortfarande inte tycker det känns bra att göra det själv, så finns det kanske någon som kan hjälpa dig. Det finns de som säljer tjänsten också.

:. buan

Jag hittade din länk tidigare i tråden om hur man byter minnen. Verkar riktigt enkelt.
Macoteket säljer 1 Gb minnen. Två stickor kostar 2740 kr + frakt. Klart rimligare än vad Apple tar.
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46325&product_id=863182

Bevaka tråden