Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte internet att fungera med Parallels och XP

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får inte internet att fungera med Parallels och XP. Kolla gärna igenom bilderna och se om du hittar felet. Evigt tacksam för den som hittar det eller har en lösning.

Jag har bredband och ska tydligen i XP välja "Välj Erhåll en IP-adress automatiskt och välj Erhåll adress till DNS-servern automatiskt" och det har jag gjort. I OS X fungerar internet bra.

  • Medlem
  • 2006-05-29 00:43

Ta upp en Command Prompt och skriv "ipconfig".
Har du fått någon IP-adress?

Om inte, skriv "ipconfig /renew"
Får den något IP-nummer nu?

Ursprungligen av Toett:

Ta upp en Command Prompt och skriv "ipconfig".
Har du fått någon IP-adress?

Om inte, skriv "ipconfig /renew"
Får den något IP-nummer nu?

Jag skrev in ipconfig.

Senast redigerat 2006-05-29 10:50
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-29 11:05

Jag tror att bridge fungerar dåligt ibland, NAT brukar fungera bättre i VMware iaf. Kan du välja något annat är bridged ethernet? I NAT läget skall Parallels fungera som en NAT-router och DHCP server, för att dela ut ett skumt IP typ 10.0.0.2 eller 192.168.100.100 till XP.

Det enda jag kan välja förrutom Bridged Ethernet är host-only networking som på bild 3 ovan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-29 11:21

Vad finns under advanced?

Edit; sedan undrar jag ju vad host-only är, låter som om det är avstängt för XP då, men vad är i så fall "Enable" checkboxen till för?

Så här ser det ut under advanced. Vad host-only är vet jag inte, tyvärr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-29 11:57

Hmm, host only skall skapa en adapter i MacOS, du kan ju prova och se om det fungerar bättre?

Ursprungligen av desh:

Hmm, host only skall skapa en adapter i MacOS, du kan ju prova och se om det fungerar bättre?

Det finns redan en adapter skapad i OS X om du tittar på bild 1. Det hjälpte inte att välja host-only.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 12:21

jag är verkligen ett blåbär på detta.... men jag har samma fel. det har funkat fint tidigare för mig, en med den senaste uppdateringen så är det bara strul.
några tips om på vad jag skall passera för steg för att kontrollera vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • 2006-05-29 14:43

Av din IP-adress på Macen att döma, så verkar det som om du inte har någon egen router hemma, utan kör med Macen inpluggad direkt i breddbandsuttaget. Stämmer det?

I så fall ska du nog köra med host-only, men måste också sätta på internetdelningen i Mac OSX (Systeminställningar -> Fildelning -> Internet) för att få din virtuella PC att komma ut på nätet.

Paralells har en FAQ i sitt forum - http://forum.parallels.com/thread1877.html

Tack så jätte mycket. Nu fungerar det.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-09-30 09:31

Lyckas inte få någon uppkoppling till nätet i Parallels/Win XP.

Har försötk med de tips som finns i den här tråden, Parallels egen user guide mm men lyckas inte få till det.

Är det någon som kan hjälpa till?!?

Har sökt efter steg-för-steg-guider på nätet, men hittar tyvärr inget.

Samma sak här.. Få det inte att fuungera.. Kör med Airport mot en Netgear router...

Funkar suveränt för mig så länge jag låter inställningen i parallels configuration editor stå på "default adapter" istället för att byta mellan Ethernet och Airport.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-10-03 00:26
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Funkar suveränt för mig så länge jag låter inställningen i parallels configuration editor stå på "default adapter" istället för att byta mellan Ethernet och Airport.

Så ser det ut hos mig också, men det funkar ändå inte. Misstänker att det är i Windows något är fel. Har försökt med alla möjliga inställningar. Någon som kan tipsa!?

Hur har du det "ute i MacOS"? Har du två olika nätverksinställningar där? En Parallels och en "vanlig"?
Jag vet att när jag först testade P så fick jag en speciell skapad automatiskt. Men, nu har jag inte den längre, vet inte om den försvunnit vid nån uppdatering eller vad. Men, funkar gör det... Testa att starta Parallels, och om det byter instälning, byt tillbaka till din normala.

Nu ger jag upp.. Har prövat allt.. Men ingenting fungerar.. Känns om dom pengarna var slängda i sjön. Och deras support verkar inte vet någonting heller... Har installerat det på ca 10 burkar, och där fungerar allt perfekt out-of-the-box, förrutom på min privata burk..

Ahhhhrg!

1
Bevaka tråden