Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Clam shell mode på macbook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med tanke på värmeproblem o allt. Fungerar det att köra Macbook ihopfälld med extern skärm?

De som vet (apple) säger att det skall gå. Men det torde ju inte vara särskilt nyttigt. Jag har dock inte sett någon info från någon som provat.

Varken MacBook eller MacBook Pro kör vad jag vet med kylning genom tangentbordet så det lär gå hur fint som helst.

Den ska ju faktiskt vara byggd för det och så, så om det går åt helvete så måste ju garantin rycka in.

Ursprungligen av Simon Blommegård:

Den ska ju faktiskt vara byggd för det och så, så om det går åt helvete så måste ju garantin rycka in.

Precis. Clamshell mode är ju inte direkt något nytt påfund. Till och med min gamla PowerBook 2400c från 1997 klarar det. Nya PowerBook gör det också. Gamla iBook gör det inte tack vare kylningen genom tangentbordet men då de nya datorerna saknar kylning den vägen så ser jag inte hur det skulle kunna vara onyttigt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-25 12:47
Ursprungligen av Björn Leander:

Precis. Clamshell mode är ju inte direkt något nytt påfund. Till och med min gamla PowerBook 2400c från 1997 klarar det. Nya PowerBook gör det också. Gamla iBook gör det inte tack vare kylningen genom tangentbordet men då de nya datorerna saknar kylning den vägen så ser jag inte hur det skulle kunna vara onyttigt.

När du skriver "Gamla iBook" vilken modell menar du då? Det måste väl i så fall vara dasslocket för de vita iBookarna har ju inbyggd fläkt (insug till vänster och utblås baktill).

Ursprungligen av Gunnar B:

När du skriver "Gamla iBook" vilken modell menar du då? Det måste väl i så fall vara dasslocket för de vita iBookarna har ju inbyggd fläkt (insug till vänster och utblås baktill).

Jag menar vita iBook. Även om den har en fläkt så är det inte hela kylningen. En stor del av värmen i en iBook är tänkt att gå ut genom tangentbordet. Detta kan visserligen fungera även i nerfällt läge men det är främst skärmen som inte mår bra av att träffas av massor med värme hela tiden.

sweet. Fattas bara ett ställ för den ska stå. Macbooken kommer att bli allt min Ibook aldrig hade kapaciteten för. En riktig arbetsdator.

Det kan inte vara något Apple har sagt för att förhindra screen spanning då? Min ibbok blir aldrig mer än ljummen.

Ursprungligen av Code Red:

Det kan inte vara något Apple har sagt för att förhindra screen spanning då? Min ibbok blir aldrig mer än ljummen.

Kör du en iBook i clamshell mode?

Värme stiger och då kommer det i kontakt med tangentbordet och vidare ut den vägen.

Nej det gör jag inte. Mest för att ibooken inte duger som jobbdator (bildbehandling o layot) och för att jag inte orkat köpa en extern skärm än. Det kommer jag snart att göra.

Senast redigerat 2006-05-25 15:52
1
Bevaka tråden