Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt segt nätverk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter med bredbandsbolagets 100Mbit tjänst, en stationär PC ansluten via kabel och en bärbar powerbook uppkopplad trådlöst mot en netgear router...

Om jag tankar ner en fil från nätet kan jag med båda datorerna få hem en gigabyte stor fil på runt tre fyra minuter under ideala förhållanden, men när jag då ska skicka över filerna mellan datorerna kan det ta upp till 30-40 minuter för samma fil!!!

Otroligt fascinerande, irriterande och frustrerande att jag inte kan hitta vad som ställer till problemet, så jag hoppas på att någon här på forumet vet hur jag ska lösa detta.

Även om det inte ska göra stor skillnad så bör man ha i åtanke att olika protokoll går olika fort. Har du prövat att använda FTP mellan datorerna? Har du prövat att överföra det över kabel?

Du får ju tänka på att om du skickar filen över det trådlösa nätet nå har du ju en överföring på kanske 20 Mb/s så runt 10 minuter är väl normal överföringstid. Men sen påverkar det ju om du gör andra saker via routern eller det trådlösa samtidigt. Det kan ju vara något som stör signalen. Har du provat med att stänga av krypteringen och testat? Det kan påverka överföringshastigheten på enklare trådlösa routrar/accesspunkter.

Om jag använder kabel går det självklart mycket snabbare, men det skumma är ju att det går mycket snabbare att slanga saker direkt från nätet än en dator som står i rummet bredvid...

Ska testa FTP, men det känns fortfarande som att att det är något annat fel...

Slangar du från nätet och skickar via internnätet och bara har ett 10/100NIC så begränsas bandbredden i ditt interna nät, sedan har jag märkt att vissa routrar inte orkar med att 100/100 i flera riktiningar..

mjeh, det spelar liksom ingen roll om jag har andra saker igång eller inte...

Nu ska det ta 190 minuter att föra över tre hundra meg, vilket tog runt två minuter att slanga från nätet tidigare...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-23 16:48

Vad kör du för version av OSX? Vet att samba har krånglat en del mot windows burkar. Det bästa är FTP, som är gjort för filöverföringar.

Testa annars att skapa ett nytt konto på windows maskinen som du tilldelar rättigheter, och ansluter till det från powerbooken.

1
Bevaka tråden