Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig med LAN, please!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-21 22:52

Nu är det som så att jag och min pojkvän tänkte spela Star Wars, Empire At War mot varandra. Hur gör man?
Min fråga är alltså exakt såhär; Vi har en PC (han alltså, inte jag!!!) och jag har MacBook Pro med Boot Camp och Windows XP installerat men vi vill köra LAN. Vi vet inte hur vi ska göra för att koppla ihop datorerna på detta sätt.

Annan info:

Vi har BBB med fyra uttag för bredband.

Vi har båda spelet och egna CD nycklar

Mvh

Y

Det bästa borde vara att koppla en router med inbyggd switch i en av bredbandsuttagen. Därefter kopplar ni in varje dator i switchen och tilldelar datorerna manuellt eller automatiskt med DHCP till interna IP-nummer (normalt 192.168.x.x).

Det är oftast mest praktiskt att göra så när man vill ha ett nätverk och ger dessutom extra säkerhet till det som sitter inne i nätverket.

En enklare lösning kan vara att koppla korskopplad ethernet med RJ-45 kontaktdon mellan datorerna, tilldela varandra IP-nummer och köra den vägen. Men jag skulel rekommendera en router.

Eftersom du har en MacBook Pro kan du använda trådlösa nätverk. Köp därför en router med inbyggd switch och trådlös accesspunkt. Då kan du koppla in din MacBook i nätverket utan kablar.

1
Bevaka tråden