Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

samba med 10.4.6

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo!

Har en linuxserver som kör samba för att dela ut lite filer.

När jag försöker ansluta med macar som kör tiger 10.4.6 funkar det inte, får ett felmeddelande, -36 viss information kunde inte läsas eller skrivas.

Med min ibook som kör 10.3.9 fungerar det däremot utmärkt.

Jag har kollat runt lite och bl.a slagit av krypterade lösenord i samba , men det vägrar ändå fungera med 10.4.6. Några idéer gott folk?

// m

Hej,

Satt och slog ett tag på min freeBSD-server här för jag vet att jag hade samma problem när jag satte upp den, men mindes inte hur jag löste det. Satt dock och tittade på min smb.conf-fil och kom nog på vad problemet hade varit. Det är dock fortfarande väldigt luddigt, men jag hoppas att det kan hjälpa dig något.
Jag har påslaget krypterade lösenord, men problemet var något med smbpasswd och att något trasslar sig när man skapar lösenordsdatabasen. Har för mig att jag löste problemet genom att helt enkelt root:a mig och ändra lösenorden med smbpasswd manuellt.

Som sagt, bara svaga minnen hur jag gjorde egentligen och man svär över att man inte dokumenterar det man gör bättre. Hur som helst så kör jag 10.4.6 mot Samba 3.0.21b på en freeBSD burk utan problem, så det ska gå att få att fungera.

hm okej, skönt att höra att man inte är ensam om eländet.

Jag har satt lösenordet för användaren med smbpasswd. det verkar dock inte som det är där kruxet ligger. Nya infallsviklar någon?

Tack för hjälpen btw

Fixat. Om nån skulle vara intresserad så är det en bugg i samba server som ställer till det.

Sambaversionen( 3.0.14a) i Ubuntu 5.10 innehåller en bugg som pajjar för tiger.

Lösning: dra ner Samba 3.0.22. (Eller installera nya versionen av ubuntu som kom i dag

https://launchpad.net/distros/ubunt...amba/+bug/23679
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=160952

Alltid trevligt när:

1) Ett problem löses
2) Lösningen postas för framtida hjälp åt andra

1
Bevaka tråden