Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor angående extern disk till MacBook

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-21 01:44

Hej alla,

Tänkte migrera helt till en MacBook. Sälja min PC och "go Mac all the way". Det skall nog gå bra eftersom jag inte spelar spel nuförtiden ändå och det är väl enda anledningen till att jag behållt min PC de senaste åren.

Men hursomhelst. MacBook'en har ju ganska begränsad lagringskapacitet. 60gb i standardutförandet. Det räcker ju gott till OS X och diverse programvara. Men hursomhelst på min PC så har jag 320 GB hd där jag har lagrat diverse kopior av DVD filmer och MP3 som jag behöver lagra någonstans.

Så därför funderar jag på att köpa en extern disk till min MacBook. Vad är att föredra i hastighet egentligen? FireWire eller USB2? Jag har inte lagt upp någon strategi heller hur jag skall partionera den externa disken. Det skulle ju vara önskvärt om jag från OS X kom åt musiken och filmerna och även BootCamp med Windows XP skulle kunna komma åt innehållet och eventuellt installera in ett eller annat spel på disken. Vilket filformat skall man använda sig av då?

För att förtydliga mig så vill jag ha det något i den här stilen: På den interna 60GB HD'n i MacBook, 40GB dedikerat till OS X och 20GB dedikerat till Windows XP genom BootCamp. På 250/300GB externa disken ha musik/filmer osv som jag kan komma åt både genom OS X och Windows XP genom BootCamp, Windows XP skall även kunna skriva köra filer/installera program/spel på den externa disken. Det är inget som OS X skall kunna göra, utan bara spara data och hämta data från disken.

Oj det blev många frågor på en gång men hoppas ni orkar svara på dem

Firewire är generellt sett snabbare, framför allt på macen. USB2 på pc är betydligt snabbare än på macen. Men för att vara extra kompatibel föreslår jag att du köper en som klarar både USB2 och Firewire. Många pc har ju inte Firewire så vill du ta med hårddisken till en kompis kan det vara bra med USB2.

För att kunna skriva till disken från Mac OS X måste du formatera disken som FAT32. NTFS ger bara läsmöjligheter. FAT32 är dock begränsad till max 4GB stora filer så har du många dvd-kopior över 4GB är det inget bra alternativ.

Formaterar du disken med Mac OS filsystem (HFS+) krävs tredjeparts program för att Windows ska kunna skriva och läsa från den.

Jag har en lösning som jag tycker fungerar klockrent för mig. Två partitioner på disken, en jätteliten och en större. På den lilla formatterad med FAT32, ligger i stort sett bara programmet för att köra HFS+ på windows (MacDrive5 tror jag det hette). På den stora har jag allt annat. Om du kommer till en "ny" windowsburk så är det bara koppla in hårddisken och installera programmet. Har fungerar väldigt smidigt för mig. MacDrive är i stort sett osynligt på windowsburkar så man behöver inte bekymra sig om det när man väl har installerat den en gång=)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-21 10:44

Är det 'filserver' mer eller mindre du tänkt dig kanske kan göra över nätverk istället för att slippa problem med vilken sorts filsystem du skall ha? Nu vet jag inte hur mycket du tänkt få för din PC men ställ in den i garderoben, tryck på ett trådlöst nätverkskort (alternativt dra tråd till ev. router som klarar både tråd och trådlös) så förenklar det en del. Sen blir det ju inte lika enkelt att 'ta med sig externa hdn' men jag förstod det som du inte hade den möjligheten nu heller och behöver du inte det så...

Hur funkar olika NAS? Kanske funkar en Maxtor Shared Storage eller motsvarande lika bra? Förutsättningen är ju att du inte behöver så hög bandbedd när du använder filerna men mp3:s är ju knappast något problem och dina dvd-backups kanske du inte behöver komma åt på nolltid?

1
Bevaka tråden