Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

phpMyAdmin; problem?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-21 22:38

Har installerat MySQL, PHP och phpMyAdmin.
Jag får inte igång phpMyAdmin.
Man skall skapa ett setup.script eller använda det som ligger i .scripts/setup?
Har försökt på olika sätt men lyckas inte.
Skall den ligga på ett speciellt ställe?

Öppna hjälp filen som finns under setup scriptet så ser du att du ska göra config kattalog där du ska lägga filer, och ge vissa chmode på den..

Tycker nya versionen är knepig så jag gick tilbaka till föregående version där du ändrar allt i config.default.php

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-22 10:46
Citat:

"3 Create the file config.inc.php in the main (top-level) directory (the one that contains index.php). You can use setup script provided in distribution (scripts/setup.php) to create basics of config file. See Setup chapter for details."

Jag skapar en config.inc.php i tex TextMate och kopierar över scriptet från "scripts/setup.php". Lägger det i phpMyAdmin-2.8.0.3 mappen. Öppnar denna fil i Firefox, kan inte göra detta i Safari.
Och sedan,

Citat:

"Open the file <www.your-host.com>/<your-install-dir>/index.php in your browser. phpMyAdmin should now display a welcome screen and your databases, or a login dialog if using HTTP or cookie authentication mode."

men jag får upp detta

Citat:

/ Grab phpMyAdmin version and PMA_dl function define( 'PMA_MINIMUM_COMMON', TRUE ); chdir('..'); require_once('./libraries/common.lib.php'); // Grab configuration defaults $PMA_Config = new PMA_Config(); // Script information $script_info = 'phpMyAdmin ' . $PMA_Config->get('PMA_VERSION') . ' setup script by Michal Ä?ihaÅ? '; $script_version = '$Id: setup.php,v 1.23.2.2.2.1 2006/03/08 19:06:48 nijel Exp $'; // Grab action if (isset($_POST['action'])) { $action = $_POST['action']; } else { $action = ''; } if (isset($_POST['configuration']) && $action != 'clear' ) { // Grab previous configuration, if it should not be cleared $configuration = unserialize($_POST['configuration']); } else { // Start with empty configuration $configuration = array(); } // We rely on Servers array to exist, so create it here if (!isset($configuration['Servers']) || !is_array($configuration['Servers'])) { $configuration['Servers'] = array(); } // Used later $now

osv

Ursprungligen av acidflash:

Öppna hjälp filen som finns under setup scriptet så ser du att du ska göra config kattalog där du ska lägga filer, och ge vissa chmode på den..
Tycker nya versionen är knepig så jag gick tilbaka till föregående version där du ändrar allt i config.default.php

Jag hänger inte med dig här. Hjälpfilen under setup scriptet, vad menar du? Documentation.html?
Jag erkänner. Har inte testat detta innan allt är nytt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-28 19:35

Verkar som om du inte kör PMA genom PHP. Antingen har du inte confat Apache rätt eller så kör du direkt från hårddisken istället för via webbservern.

Kolla i httpd.conf och se om du har några rader som innehåller LoadModule/AddModule php5_module (eller php4_module). Om de raderna är bortkommenterade med # så ta bort, spara och starta om med apachectl.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-05-06 18:47
Ursprungligen av dogai:

Verkar som om du inte kör PMA genom PHP. Antingen har du inte confat Apache rätt eller så kör du direkt från hårddisken istället för via webbservern.

Förklara närmare "kör direkt från hårddisken istället......."
Hur kör jag från webbservern?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-05-07 00:36

köra direkt från hårddisken = dubbelklicka på lämplig fil i finder eller skriva ett kommando i terminalen
köra från/via webbservern = skriva in en url i webbläsareen med en sökväg som pekar på ditt program

Ursprungligen av memark:

köra från/via webbservern = skriva in en url i webbläsareen med en sökväg som pekar på ditt program

Adressen ska alltså inte peka på vart filen ligger på hårddisken, utan på vart den ligger när man surfar till sidan. (i stil med http://localhost/phpmyadmin/scripts/setup.php)

Gör man inte det så körs inte php-koden i filen, eftersom det inte går via webservern.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-05-07 10:07

Ja, det var nog en bättre förklaring.

1
Bevaka tråden