Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program för SQL?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar vilket mac-program man ska använda om man vill lära sig lite SQL och leka lite?

Jag använder själv MySQL tillsammans med den inbyggada Apache 1.3 som är busenkel att installera.

När MySQL är installerat och apachen igång rekomenderar jag phpMyAdmin, ett grafisk webbaserat administratörsverktyg. Dock måste du installera PHP då också!

MySQL och PostgreSQL är två databaser du kan använda.
MySQL finns installerad från början, den kan du nå via terminalen om du skriver mysql.
MySQL ska följa SQLANSI standarden jag vet inte riktigt hur långt de hunnit i och med version 5.
Det är version 4 som finns inbyggd i OS X.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-05-04 10:32

Är det själva serverprogramvaran du är ute efter? I såna fall kan nog det enklaste vara att börja med sqlite som redan finns med i systemet (fr o m Panther i alla fall). Från terminalen är kommandot sqlite3. Det finns också grafiska gränssnitt till sqlite, t ex SqliteQuery.

SQLite är inte en databashanterare i traditionell bemärkelse (utan ett C-bibliotek), därför slipper man omaket att sätta upp, konfigurera och sköta om en databasserver. För att lära sig grundläggande SQL tycker jag det är ett mycket bra alternativ.

Om det är en fullfjädrad db-server du är ute efter finns ju PostgreSQL och Firebird. De kräver att man kompilerar och konfigurerar själv, vilket nog kan vara lite småbökigt.

Om du nöjer dig med en halvfjädrad db-server finns ju alltid MySQL. Fördelen är att den distribueras i form av ett installationspaket.

Men som sagt: SQLite är alldeles utmärkt att börja med, och den lämnar heller inga filer (annat än de databaser du själv skapar) som kan behöva avinstalleras.

Vad sen gäller SQL finns det gott om utbildningsmaterial på nätet.

  • Medlem
  • 2006-05-04 11:03

Installera mysql eller postgres efter det labba runt i ett bra sql/db verktyg.
Mitt tips är att ladda ner aqua studio från http://www.aquafold.com/
jag har testat en hel uppsjö av sql verktyg för mac och Aqua Studio är den enda som går att arbeta med. MySQL Manager/Toad (winXP) etc är fortfarande mkt mkt bätte men älskar man sin mac funkar den hyfsat. Den kör JDBC klass 4 drivisar så kan kan koppla dig till MSSQL, Oracle, Informix, Postgres, MySQL etc etc utan problem i samma verktyg.

Ursprungligen av dr_d:

.....Mitt tips är att ladda ner aqua studio från http://www.aquafold.com/....

Kan bara hålla med. Är det dessutom en MS SQL man vill arbeta med så är det här den enda jag hittat som inte kräver någon betal-ODBC.

Postgres är mkt roligare än mysql, i o m att sql92-standarden är implementerad. Utan problem funkar relationer, subselects och transaktioner...

Finns precompiled och är busenkel att installera här: http://www.entropy.ch/software/macosx/postgresql/

Tack för all hjälp hittills!

1
Bevaka tråden