Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibooken blev svart.

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-02-11 23:04

Bakgrund:
Ibooken ar 1.5 ar gammal och har statt igang sen dess, det ar inte manga ganger den varit avstangd en langre period. Slitaget pa den har varit normalanvandande dagligen under dessa 1.5 ar.

Historian:
I onsdags satt jag med ibooken i sangen. Plotsligt blir skarmen svart. Svart som om en skarmslackare gatt igang. Applet pa baksidan los. Bakgrundsbelysningen pa skarmen los. Det var som flurry utan flurret.

Jag holl inne power-knappen och stangde av och forsokte starta om.
Flakten gick igang pa ett onormalt satt, hogre an om jag hardpressat den i en bastu. Ljudet ar ungefar det samma som om man kor in en cd-skiva och den ska startas upp.
Sa har aldrig flakten gatt igang innan och jag kom inte langre i uppstartningsprocessen. Att halla inne power hjalpte inte sa enda losningen var att ta ut batteriet.

Jag testade nagra ganger till och tillslut gick datorn igang normalt igen.
Men sen dess har den fuckat med dig, rakar jag nudda vid den lite for hart sa dor skarmen pa samma satt som innan och jag far starta om och sen gar flakten igang nar jag forsoker starta 4-5 ganger innan den startar normalt igen.

Nu senast for en timme sedan blev skarmen svart och jag forsokte starta den igen, det enda som hande var att flakten gar igang och inget mer.

Ar det nagon som vet vad som ar fel?
Jag misstanker att nagot ar blajj med grafikkortet, men varfor gar flakten igang nar jag startar om?

Jag har en 24 timmars flygtripp om exakt en vecka. Det ar fan panik om jag ska sysselsatta mig med Se&Hor istallet for datorn.

Vad tror ni?

/edit
det ar en G4:a modellen precis innan uppdrageringen for 1.5 ar sen.

  • Medlem
  • 2006-02-12 02:34

Testa att reset:a pmu:n.

Var det inte på den modellen det var ett problem med grafikkortet som gjorde att de förlängde garantin?

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Var det inte på den modellen det var ett problem med grafikkortet som gjorde att de förlängde garantin?

Det var vit iBook G3. Vad jag förstår är detta en iBook G4.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-02-13 20:41

Hande inte ett smack nar jag forsokte PMU reseta den. Vad gor man nu da? Ringer Apple och grater och forsoker vara snall?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-02-14 07:08

Jaha. nu testade jag att starta datorn och den gick igang som normalt.

Segare uppstart an vad det brukar vara, men sen och a andra sidan har datorn aldrig varit avstangd sa har lange.

Helt brand kan datorn alltsa inte vara.
Bara att halla tummarna att den haller sig till pa lordag och fungerar under lordagen.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-02-14 07:12

Kom och tanka pa en sak, kan detta ha nagot som helst med att gora att jag kanske pressade CPU:n rejalt innan skarmen dog forsta gangen?

For jag minns att pa morgonen nar jag gick till jobb sa startade jag Transmission och sprang ivag. Nar jag kom hem 12 timmar senare sa stod programmet igang, inga torrents hade laddats och programmet hade fatt badbollen och det enda jag kunde gora var att stanga av den via powern.
Jag tror alltsa att Transmission statt i 12 timmar och forsokt satta igang nagra torrents, vilket verkar dra rejalt med CPU, och om programmet presset CPU:n i 12 timmar kanske det kan bidragit till det som hander med datorn nu?
Vad sager ni?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-02-15 21:03

Tankte bara uppdatera att den ar heldod nu igen, flakten ar det enda som startar.

Ditt logikkort är trasigt. Jag har just haft min iBook inlämnad för exakt detta. Garantin på just det är tre år eftersom Apple under ca två års tid tillverkade iBookar med defekt logikkort. Den senaste iBooken (bl a med bluetooth som standard) har inte problemet. För alla tidigare iBook G4 händer detta förr eller senare. Lämna in den och få logikkortet bytt.

Hej Hallonsten! Hur gammal är din iBook?

Ursprungligen av hallonsten:

Ditt logikkort är trasigt. Jag har just haft min iBook inlämnad för exakt detta. Garantin på just det är tre år eftersom Apple under ca två års tid tillverkade iBookar med defekt logikkort.

Nej det stämmer inte. Den förlängda garantin gäller iBook G3 och inget annat.

http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Den gällde till mars 2005 eller 3 år från senaste modellen lanserades vilket var april 2003. Alltså gäller den förlängda garantin just april i år.

iBook G4 är inte med i ovanstående program men den har säkert problem den också. Men nån 3-årig garanti finns inte för den modellen. Dock är Apple säkert generösa och lagar även såna modeller.

Hade min fd. 1.2Ghz 12" iBook inne för trasigt logikkort 3ggr, sedan bytte jag till 12" Powerbook istället.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-02-17 21:49

Kopte en till ipod igar, bara sa jag skulle vara garanterad musik hela resan hem.
Far ringa apple sa fort jag kommer hem till Sverige.

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2006-02-20 20:37

Hej, skärmen till min Ibook G3 900Mhz slocknade inför en musikinspelning i Melbourne i slutet av Januari...suck. Som tur var kunde jag låna en kompis dator, installera ett musikprogram på den och göra de resterande inspelningarna innan jag åkte tillbaka till Sverige. Väl i Stockholm lämnade jag in datorn och fick logicboard-kortet utbytt eftersom det ingick i Apples förlängda garanti. Frid och fröjd när jag fick tillbaka datorn tre dagar senare. Allt fungerade perfekt till idag då datorn 1. först hänger sig när jag kopplar upp mig mot nätet 2. efter lång mödas tvångsavslutning och omstart inte vill gå hela vägen. Äpplet framträder i all sin prakt på den gråa skärmen och efter ett tag visar ett trött MacOS-uppstartsfönster att den väntar på några slags Pace Services...nej, den tänker inte starta. 3. provar igen efter tvångsomstart men kommer inte längre än till starfönstret med det grå äpplet och tidsindikatorn...Små oroväckande knäpplud hörs en bit in från modemingången. Någon som tippar på logicboardkortet även denna gång eller en hårddisk som gör sin sista flämtning? Hämtade ut den med nytt logickort för knappt tre veckor sedan. Och givetvis skall jag göra en musikinspelning i morgon med en sångerska från Göteborg samt ytterligare en på fredag med en annan i Malmö. Funderar på att kolla/byta hårddisken...andra förslag? Tack för att ni finns..forumänglar på nätet.

/erici

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-10 11:21

Snackade med Apple's produktsupport och de kunde/ville inte göra ett skit.

Något annat tips på vad jag ska göra? Om en kvart kastar jag ut skiten genom fönstret.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-10 11:37

Och vad är det för jävla piss att de ska ha 495,- för att hjälpa mig felsöka över telefon. Hålla, det är en felsökning där jag gör jobbet.

Skulle nån kunna övertyga mig vad som egenltigen är bra med Apple?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-10 12:09

Lämna in den på serviceverkstad för att felsöka. Ett logikkort är ju ingen slitagedel, om det nu är det som är felet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-10 12:20

Printa ut alla logikkortsfel & reklamera skiten.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-10 12:24

Det verkar ju ganska apsäkert att det är logikkortet är sönder.
Jag har snackat med kullander och de tyckte jag skulle lämna in den på service hos dem (495,- och sen avdrag på den kostnaden om jag reparerar den via dem också).
Jag har snackat med Apple Center i Malmö och han sa ungefär samma sak.

Apples produktsupport ville ha samma kostnad, för att felsöka ÖVER TELEFON.

Kan nån berätta för mig vad de möjligen hade kunnat göra över telefon då jag saknar torx-nycklar för att kunna öppa datorn så vi hade kunnat titta på höljet och hoppats att äpplet börjat lyssa.

Grejen är, jag tycker inte det är värt att betala 495 för en felsökning om jag bara kommer få svaret att det är logikkortet som är sönder och att det kostar x antal tusen att fixa. Då ger jag hellre 500 direkt till Rädda Barnen och ger bort allt vad som har med Apple att göra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-21 23:29
Ursprungligen av Okkido:

Det verkar ju ganska apsäkert att det är logikkortet är sönder.
Jag har snackat med kullander och de tyckte jag skulle lämna in den på service hos dem (495,- och sen avdrag på den kostnaden om jag reparerar den via dem också).
Jag har snackat med Apple Center i Malmö och han sa ungefär samma sak.

Apples produktsupport ville ha samma kostnad, för att felsöka ÖVER TELEFON.

Kan nån berätta för mig vad de möjligen hade kunnat göra över telefon då jag saknar torx-nycklar för att kunna öppa datorn så vi hade kunnat titta på höljet och hoppats att äpplet börjat lyssa.

Grejen är, jag tycker inte det är värt att betala 495 för en felsökning om jag bara kommer få svaret att det är logikkortet som är sönder och att det kostar x antal tusen att fixa. Då ger jag hellre 500 direkt till Rädda Barnen och ger bort allt vad som har med Apple att göra.

Eftersom datorn är utanför garanti så är det väl inte så konstigt att dom vill ha betalt för att felsöka datorn? För att felsöka en Mac krävs att någon med utbildnining i Apples datorer felsöker, och denna person ska ju då ha lön..

Edit: Finns inget företag som heter "Apple Center" i Malmö. Är det Macsupport du menar?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-04-22 14:29
Ursprungligen av JohanK:

Eftersom datorn är utanför garanti så är det väl inte så konstigt att dom vill ha betalt för att felsöka datorn? För att felsöka en Mac krävs att någon med utbildnining i Apples datorer felsöker, och denna person ska ju då ha lön..

Edit: Finns inget företag som heter "Apple Center" i Malmö. Är det Macsupport du menar?

Klart som fan att jag ska betala för en felsökning, om du läser igenom tråden så ser du tydligt att det inte är det jag klagar på. Det jag ogillar med att betala för en felsökning är:

På Kullander & Macsupport (ja, det var de jag menade när jag skrev Apple Center) betalar jag exakt samma summa som över telefon med Apple. Hos Kullander sätter sig en utbildad person och skruvar upp och verkligen tittar efter vad som är fel. En felsökning över telefon med Apple däremot, vad fan skulle den kunna ge mig, och dem för svar?

"okej, ja då har vi konstaterat att datorn inte startar, jag kommer nu dra 500 från ditt kreditkort, tack för ditt samtal, välkommen åter"...

Självklart kommer jag inte betala 9500 för att få datorn reparerad, jag ska reklamera skiten, skulle det inte gå igenom så är ni alla bjudna på Kubb hos mig i sommar, tegelstenar och iböcker kommer kastas vilt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-10 12:54

Hmm, om du lagar datorn kostar ju inte felsökningen något extra. Det är ju ingen fullständigt främmande procedur att man först felsöker en sak innan man lagar den.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-10 12:57

Anser du själv att det är värt att laga en 1.5 år gammal ibook för 6000 kr? Vare sig felsökningen ingår eller inte?

För att göra dagen bättre. När jag kopplar in min iPod mini piper den bara sen dör den. När jag kopplar in min iPod nano händer inte ett skit. Rent jävla piss rakt igenom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-10 13:04

Ja, jag reklamerar den och får reparationen gratis - eftersom logikkortet inte är en slitagedel och jag vet att jag inte har våldfört mig på datorn med vätskor eller slag. I annat fall, och det här har jag skrivit om här och här, försöker jag få ut ersättning från min hemförsäkring.
Felsökningen behöver jag för att få klarhet om vad som hänt och bevis som talar för reklamation och prisunderlag för försäkringsersättningen.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-10 13:11

Men en felsökning över telefon räcker för Apple att avgöra detta. Det är den delen jag inte förstår. Hur de skulle kunna guide mig igenom, över telefon.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-10 13:52

Så, om jag, mot förmodan, skulle köpa något från Apple i fortsättningen så blir det med Apple Care.

Jag menar, på 1.5 år har jag köpt följande olika Apple-produkter, idag fungerar noll av dem.

Det började med en ibook, stendöd idag.
Sen köpte jag en ipod mini, batteriet håller 15 minuter.
Hörlurarna till ipoden var trasiga från början.
Sen började laddaren till ibooken brinna, aj aj,
85 dollar senare satt jag med en ny laddare, då slutar ibooken fungera.
Jag köper nya hörlurar, med fjärkontroll till ipod minin, de var lika trasiga som de jag hade från början.
Jag går och köper en ipod nano.
Det första jag märker är att hörlurarna är lika trasiga som de övriga
Idag upptäcker jag att ipod nanon är stendöd den med.

Vad får jag ut av det hela? Ett samtal på drygt en timme med Pontus hos Apple som inte har ett enda vettigt ord att säga och det största han gjorde idag var att maila mig en artikel om hur jag återställer min ipod.
Annars upprepade han mest "då måste vi göra en felsökning, det kostar 495 och vi kan göra det direkt här på telefonen"

Från och med idag slutar jag rekommendera Apple till någon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-10 17:43

Du verkar ha drabbats av denna värsta sorts appleförbannelse som någonsin skådats..............

Instämmer med föregående talare: den värsta förbannelsen..

Dock tycker jag inte du ska hänga alltför mycket läpp. OM detta nu är logikkortet och datorn är bara 1.5 år gammal så har du rätt enligt konsumentlagen (ej apples vanliga garanti) att få den reparerad/utbytt. Det finns några trådar om detta sedan tidigare.

Men är du säker på att detta är ett hårdvaru problem (gör själv en enkel felsökning genom en arkivera/installera) så tycker jag att du ska ringa till Apple Care och förhoppningsvis få prata med någon mer kunnig än denna "pontus" och då kanske antingen förklara att du redan gjort felsökning eller då kanske betala de 500:- de kräver så att Apple också kommer fram till att det är ett hårdvaru problem.

Därefter bör du hänvisa till lagen och snacka med kundtjänst. De kan inte vägra dig en laglig garanti reparation (obs så länge det verkligen inte är förslitning eller annan skada).

Så fortsätt gärna rekommendera Apple för du har verkligen haft otur, det är bara synd att deras original garanti är riktigt kass.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-04-21 11:47

Logikkortet var det ja.

Totalt att betala:
9467,55

Bevaka tråden