Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kommer jag åt webservermappen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag administerar ju hustruns konstsida.
För det har jag en Ibook nere i källaren som står som webserver.
Men oftast när jag jobbar med den så gör jag det från en pc-laptop på ovanvåningen.
Detta för att jag ska minska ner bilder osv i Photoshop CS2 som finns i den maskinen.
Sen skickar ner bilden till servern och lägger dom i en mapp skrivbordet så länge.
Sen får jag knalla ner till källaren och leta reda på mappen Webserver och dra över bilden
från skrivbordet.

Det här skulle ju kunna göras mycket lättare om jag kunde nå mappen Webserver direkt från
nätverket.
Men när jag öppnar iBooken från Pcn så syns inte Ibookens hd så jag kan bläddra fram den utan
jag får göra på det här omständliga sättet.
Jag gissar på att det här beror på att Hd-mappen inte är utdelad men jag vet inte hur man delar
ut i Macintosh.
Hur gör jag , nån som vet?

Prova att gå in i Systeminställningar och sen delning (vet inte vad det står på svenska men Sharing heter den). Där väljer du att starta FTP Access. Sen kan du logga in på ett användarkonto via ftp.
Kanske en lösning på problemet?

/Olof

Ja, FTP löser problemet. Det ger dig även tillgång till eventuella externa volymer om du skulle ha det.

Att använda SSH borde också fungera. Men FTP är nog det smidigaste sättet. Annars kan du säkert lägga till webbserver-mappen som en utdelad mapp med SharePoints.

Ska testa!
Stort tack!

mvh
sventa

1
Bevaka tråden