Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet man om nätverkskortet i en Airport är trasigt?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en god vän som har problem med sin Airport, ni vet tefatsmodellen. Vi kan kalla den för Aiport nedan. Han har också en Airport Express, ni vet den fyrkantiga grejen som ser ut som en strömadapter till en Powerbook. Vi kan kalla den för AE nedan.

Han har också två datorer, en modern Powerbook och en TAM (Twentieth Anniversary Macintosh), som har ett ethernetkort.

Han har också bredband på två sätt, dels via en basstation hos en granne och dels via Telias ADSL-tjänst.

Han har också ett stort antal kablar som alla har testats och fungerar väl.

Nu är det meningen att Airport skall vara uppkoppling till Telias ADSL, men detta fungerar alltså inte.

Vi har länge per telefon sökt olika felkällor och kan utesluta kablar, uppkopplingen (allt fungerar med AE), inställningar (de har vi lusläst och är bergis på att de är identiska) med mera.

Så min gissning är att det är ett problem med nätverkskortet i Aiporten, vi tror att det är trasigt. Finns det något enkelt sätt att testa det?

Uppskattar all hjälp.

  • Medlem
  • 2006-04-13 13:15

Med AE menar du kanske Airport Express...

Kan han koppla en kabel mellan Airport och Powerbook, stänga av datorns airport och pinga Airport?

En airport svarar på ping alltså. Bra förslag, jag skall be honom göra det. Tack. Flera förslag?

  • Medlem
  • 2006-04-13 14:31

Jag är ingen nätverkswiz, men jag skulle tro att den svarar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-13 17:04

Den ska svara... Min gör det.

Är routerdelen aktiverad så svarar den (det är gatewayen man ska pinga).

Men det går alltså att ansluta till Airporten? Kan ni kolla om Airporten får IP från Telia?

Problemet är löst. Det visade sig att en liten tandpetare i nätverksporten, som pressade kabeln lite extra hårt, var vad som behövdes. Så det var problem med nätverksporten alltså i basstationen. Tack för alla tips i denna tråd.

1
Bevaka tråden