Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjäälp! Min iBook G3 800 på dödsbädden??

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 13:33

Hallå alla påskharar..
MIn iBook har hetl plötsligt bestämt sig för att vika ner sig...
När jag startar den går "macstartljudet" igång...
Sen är det en grå skärm i ca. 10 minuter.. sen börjar den laddas OSX 10.4..
Det tar ytterliggare 10-15 minuter..
När den sedan visar skrivbordet, så rör sig musen som den ska.. tills jag klicka på nåt..
Då kommer den färglada badbollen fram och snurrar i typ 5 minuter om ja ska öppna något.... mapp.. program eller så..
Testade mitt tålamod genom att gå in o kolla på "om datorn" typ.. tog 20 minuter för den att öppna...och såg att allt minne finns med som det ska..
What can i do??
Har testat starta om ett antal ggr..
Har testar zappa pram (heter de va?), men de hjälpte inte..

Hmm... sådärja...
nu testade ja starta den igen.. ( efter 3 dagars ångest..) och nu kommer efter ett låångt tag en mapp upp med en mac-gubbe & ett frågetecken som om den inte hittar något system... Jippie.. Har enbart OSX10.4 installerat.

Nån som har ett bra förslag...?

om du har all data på diskarna i backup så tycker jag personligen att du skall köra din G3 800 till Mac Blå stjärna (skroten) ..... själv höll jag på att sparka sönder en G4 700 för ett tag sedan för att den är så j*v seg ...

angående ditt problem så låter det som din hårdisk har lagt av ... sorry ..

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 13:43

buhuu....

har du någon backup ???

själv är jag nog lite över driven med backup men man har lärt sig den hårda vägen ..

här på firman har jag satt upp en Xserve G5 med 2 x 500 GB ( 1 TeraByte) .. diskarna speglade vilket gör att om någon disk går sönder så går systemet över på den andra utan att något märker något .. förutom jag som måste gå in till chefen och säga att vi måste beställa en hårdisk för 5000 kr ... sedan kör vi extern backup på allt som tas med ut-ur-huset 1 gång per vecka .. i fall stället skulle brinna ner ..

På serven lagras allt .. Mail, Hemkataloger, Säljsystem, Ekonomisystem, Produktionssystem och mycket mer ..

sorry mannen .. råkade ut för samma sak får några år sedan .. inte kul när det händer ...

en bra påsknyhet är dock att snart verkar det som man kan köpa en Mac Book Pro med svart finish ... (lider med dig mannen ... but always look on the bright side of life )

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 16:28

Ingen backup.....
Men ni tror de är hårddisken?
Tyckte de va märkligt att jag ändå kom in på den först... även om de tog en herrans tid...
Kändes ungefär som om allt va som det skulle fast me typ 1 kb Ram-minne..

svårt att säga .. men det känns som hårdisken har ballat ur .. det är ändå relativt vanligt fel på äldre datorer ... har du testat att stopa in en cd skiva ... går det bättre att läsa från cd än frå ndatorns hårdisk .. obs att om du testar detta så kan du ju inte stoppa en varken en ljud eller fil skicka och öppna det som ligger på skivan för då laddar ju operativ systemet programmvaror från hårdisken för att ladda filerna / ljudspåren ..

som du beskriver det kan det vara 3 högst troliga saker som gått sönder, 1 Hårdisken ( Vanligt), 2, Minnerna ( Mindre vanligt) 3, CPU (änu mindre vanligt (såvida du inte clockar datorn) ..

hårdiskhaveri har typ 3/5 varit med om som jag känner som håller på relativt mycket med dator support ..

bara för att en hårdisk är sönder betyder det ju inte att den inte fungerar alls
SÖNDER = benämning på ord där något inte fungerar som det skall eller maskin som avviker från sitt normala beteende ..

Anledningen att jag tror att det är hårdisken är som du beskrev hela flödet .. vad som hänt .. detta är typiskt beteende på en hårddisk som havererat ... specielt om du får upp en tom mapp där du hade massor av grejer förut och att det går segt .. eller om du får upp med en mac-gubbe & ett frågetecken som om den inte hittar något system.. typiskt hårdiskhaveri

jag är ingen superexpert men jag tror att experterna skulle säga samma sak ..

Hårdisk crash är det värsta imo man kan vara med om .. plötsligt när man som bäst sitter och jobbar så börjar allt försvinna .. man får som ett kniv hugg i magen ... *inte roligt alls ..

Har du kört hardware test? Den skivan brukar man få med när man köper datorn.

Försök att boota från någonting annat, DVD, CD eller extern hårddisk. Det kan vara så att hårddisken har lagt av. Det är förstås tråkigt men det kostar inte mycket att skaffa en ny. Jag satte i en ny hårddisk i min gamla iBook nyligen. Det var inte så svårt.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 21:30

Jag körde skivverktyg från intallationsskivan, men den kunde varken kontrollera eller reparera.. Får väl bita i Macäpplet o köpa en ny hd...

1
Bevaka tråden