Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortläsare med USB 2.0 långsamma på MBP

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-04-10 19:12

Jag körde tidigare en kortläsare av mindre känt märke till mina CF-kort på min Ibook. Då var det inga problem att få "2.0-hastighet".

Nu kör jag samma CF-kort och har provat med 4-5 olika kortläsare på min MBP och lyckas inte på något sätt att komma upp i något som ens liknar tidigare hastigheter. Ett 2 gigs kort tar ca 13 minuter att tanka över, vilket är relativt olidligt.

Har jag glömt att ändra någon typ av inställning eller har kortläsaren helt enkelt blivit inkompatibel med USB 2.0 på den nya burken?

Ursprungligen av hansc:

Jag körde tidigare en kortläsare av mindre känt märke till mina CF-kort på min Ibook. Då var det inga problem att få "2.0-hastighet".

Nu kör jag samma CF-kort och har provat med 4-5 olika kortläsare på min MBP och lyckas inte på något sätt att komma upp i något som ens liknar tidigare hastigheter. Ett 2 gigs kort tar ca 13 minuter att tanka över, vilket är relativt olidligt.

Har jag glömt att ändra någon typ av inställning eller har kortläsaren helt enkelt blivit inkompatibel med USB 2.0 på den nya burken?

Har du kopplat kortläsaren direkt till din MacBook? Eller går den genom en hub? USB2 går ju ned till USB1 hastighet så fort en USB1 enhet kopplas in i kedjan.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-04-11 11:10
Ursprungligen av Simon Templar:

Har du kopplat kortläsaren direkt till din MacBook? Eller går den genom en hub? USB2 går ju ned till USB1 hastighet så fort en USB1 enhet kopplas in i kedjan.

Kortläsaren är kopplad direkt i MBPn.

Angående överföring från kameran, så är det med all säkerhet kameran som sätter begränsingarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-11 06:27

Jag har aldrig haft USB 2.0 tidigare, men jag blev faktiskt rejält besviken på farten som jag får från min Canon EOS350d (USB 2.0). Ingen större skillnad mot min gamla iBook (som bara hade 1.0, eller 1.1 slow...mja, vem vet vad USB-grabbarna vill att det ska heta). Nåväl, kan ju vara kameran som inte pallar läsa särskilt snabbt...någon som vet vad man borde få för fart? (i jämförelse är ju överföring till iPoden med firewire askalasmycket snabbare)

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 13:14

dpreview.com har lyckats uppnå max 2,6MB/s från en EOS350d till en dator

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-11 17:36

Det är ju rätt så kasst egentligen. Hur svårt kan det vara att göra så att kameran fungerar som en vanlig kortläsare när man kopplar den till datorn? Jaja, 2.6MBs låter väl någorlunda rätt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-04-11 21:02

Jag kör ScandinavanPhotos USB2-kortläsare i min iMac Core Duo. Kommer upp i hastighet av ca 7MB/sek med CF...

1
Bevaka tråden