Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer minne i en 12" Powerbook ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon ge mig råd om hur mycket snabbare jag skulle uppleva min 12" 1GHz PB med 1280 MB ( 256 MB pluss 1 GB ) om man jämför med vad jag har nu, dvs. 256 pluss 512 MB. Är det värt att uppgradera Powerbooken och hålla liv i den lite till ? Finns det några grafiska staplar som föklarar vinsten med extra RAM typ som min PB nu ser ut och när man petar in max med RAM ?? Eller borde jag sälja den och invänta typ en 17" MacBook när den förhoppningsvis kommer i april eller en 15" MacBook generation 2 när den väl ser dagens ljus.

Ska kanske sägas att jag bara har den till att ibland redigera lite FCP, Golive, enklare saker i Fotoshop, mail samt surfa.... dvs inga som hellst tunga renderingar eller spel.

Jag gjorde en sån uppgradering på min stationära o kände en stor skillnad. Ska göra det på ibooken också snart + en 7200rpm disk...

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-03-30 21:08

Klart du ska satsa på PowerBooken:) den är grym fortfarande

Någon med erfarenhet av att ha bytt hårdisken i en PB 12" och satt i en Hitachi 7200 rpm:are ??? Vad kan sådant kosta på en serviceverkstad om man nu inte vågar ge sig på detta på egen hand... får man behålla originaldisken ? Värmeproblem ??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-30 22:06

Med händighet lite över normal bonnhändighet kan du göra det själv, men håll reda på skruvarna, det är många olika och med oerhört små skillnader.
Tanka hem en manual, röj av köksbordet, skriv ut manualen och lägg alla skruvar på respektive utskrift i rätt ordning. Annars får du aldrig ihop den igen. Det är betydligt lättare att byta i en PB 12" än vad det är i en iBook.
Du får en riktigt bra prestandahöjning med en snabbare disk.
Min drar ytterst sällan igång fläkten.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 12:00

Jag bytte den interna hårddisken i min PB 12" 867:a från en Hitachi 60GB 4200varvare till en Samsung 100 GB 5400varvare (med 8 MB cache) vilket ledde till en ordentlig prestandaökning, inga badbollar längre som ibland uppstod med 4200varvaren. I min sitter det 640MB RAM vilket faktiskt är tillräckligt i dom flesta fallen oavsett vilket program jag kör (och som fungerar på en 867:a).

Vid nästa inköp av en bärbar mac kommer jag dock att fokusera på just att kunna få ut så mycket som möjligt av maskinen, dvs maximalt med ram, ordentligt grafikkort men också en hårddisk på absolut minst 5400 varv, förmodligen ännu hellre 7200.

Om jag återvänder till det jag började med, att byta hårddisk i en PB 12" är inte lätt, men det går bra om du har alla verktyg till hands och är försiktig med skruvarna som du ska lossa, följ manualen http://www.ifixit.com/cart/catalog/ och sortera skruvarna efterhand som du lossar dom så ska det gå bra. Jag hade aldrig gjort detta förut men såhär i efterhand kan jag bara konstatera att, ja, det är en utmaning, men det är inte sååå farligt att peta i den. Bara man är försiktig och nogrann.

Någon som har en felfri fläkt till en PB 12" eller förslag på en annan som man kan sätta på samma plats? Min börjar låta illa.

1
Bevaka tråden