Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar Tiger på iMac G4?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-03-26 21:13

Hej,

Har en iMac G4 (Globe 17") Minne: 256 MB med OS 10.2.8

Tror det är dags att byta till OS 10.4 Tiger.

Går det att göra rakt av? Vad bör jag tänka på?

Taxam för svar

Ulf

Lite mer minne ger bättre prestanda och en trevligare känsla.
Annars är det bara att köra arkivera och installera (om du vill ha kvar dina prog m.m) vid installationen och sedan tuta och köra.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-03-26 21:28

Är det svårt att öka på minnet?

Jag vet inte hur det är på en iMac G4, det får någon mer rutinerad macanvändare tala om.
På de flesta maskiner så är det en baggis, dock inte på bärbara och Mini.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-03-26 21:37

Tack så länge hansfilipelo!

ulf

Med minst 512 MB minne är Tiger en no-brainer även på en förhållandevis långsam maskin som iMac G4.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-03-26 21:46
Ursprungligen av Pegges:

Med minst 512 MB minne är Tiger en no-brainer även på en förhållandevis långsam maskin som iMac G4.

ehh.. no-brainer...hur ska jag tolka det???

Ursprungligen av ulfsa:

ehh.. no-brainer...hur ska jag tolka det???

Pegges menar att den sällan behöver tänka (brainer - ungefär slang för hjärnaktivitet/tänka).
Vore trevligt om en medlem som är kunnig på området kunde förtälja för Ulf huruvida det är enkelt att uppgradera minnet på en iMac G4 eller inte.

Lycka till med Tigern Ulf!

//Hans-Filip Elo

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-03-26 21:55
Ursprungligen av hansfilipelo:

Pegges menar att den sällan behöver tänka (brainer - ungefär slang för hjärnaktivitet/tänka).
Vore trevligt om en medlem som är kunnig på området kunde förtälja för Ulf huruvida det är enkelt att uppgradera minnet på en iMac G4 eller inte.

Lycka till med Tigern Ulf!

//Hans-Filip Elo

Gärna det! Tack igen

iMac G4 har uppenbarligen en "lucka" för att stoppa in extra minne. Så om den inte redan används ska det vara en ganska smal sak även för en slutanvändare att öka på minnet.

Officiell dokumentation i frågan:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86264

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-03-26 22:03

Ok, jag grunnar vidare...

ulf

  • Oregistrerad
  • 2006-03-26 22:25

Inte speciellt svårt, har gjort det själv på två stycken iMacar, 15" & 20". Här finns en engelsk bruksanvisning. Kan dessutom rekommendera att sätta i en 1 Gb sticka på en gång. Det är garanterat de bästa 1500 kr du kan spendera på den mac.

  • Medlem
  • 2006-03-26 22:38

Det är mycket enkelt att peta i mer minne i en iMac G4. De enda verktyg man behöver är den skruvmejsel som behövs för att få bort bottenplattan på datorn.

  • Medlem
  • 2006-03-27 00:01

Samma minne som sitter i ibooken, dvs;

DDR PC2700 333MHz CL2.5 200-pin (SODIMM), Non-ECC, Unbuffered SODIMM (SDRAM-DDR, 2.5V)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-03-27 10:55

Tack för detta så länge.

Ulf

1
Bevaka tråden