Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt minne till Powerbook G4 400 Mhz?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-25 20:18

Jag bytte idag minne i min Powerbook G4 och satte in en ny 512MB modul. Datorn som i fem år fungerat problemfritt började helt plötsligt frysa efter en eller några minuters användning.

Efter att ha kollat att minnet satt i ordentligt och startat om ett antal gånger bytte jag tillbaka till gamla 128MB modulen och nu verkar allt fungera bra igen.

Så min fråga är om det är den nya minneskretsen som är felaktig eller om det kan vara så att jag använder fel minne till datorn och att det kan få den att uppträda på detta sätt?

Det nya minnet är följande:
Kingston 512MB SDRAM SODIMM PC133 133MHz CL3 LP
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e398731&ReferId=3

Förutom den nya modulen sitter det även en 256MB 100Mhz modul i datorn. Den nya modulen är visserligen på 133Mhz men om jag har förstått saken rätt ska det inte spela någon roll.

Tacksam för hjälp,
Michael

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-26 09:52

Minnet kanske är trasigt, händer lite då och då tycker jag... Du kan ju köra testprogram för att kolla. Antingen Apples Hardware Test eller typ programmet "Memtest".

  • Oregistrerad
  • 2006-03-26 15:52
Ursprungligen av UrbanP:

Minnet kanske är trasigt, händer lite då och då tycker jag... Du kan ju köra testprogram för att kolla. Antingen Apples Hardware Test eller typ programmet "Memtest".

När jag kör Memtest (genom programmet Rember) hänger sig datorn då jag testar större minnesmängder.

  • Medlem
  • 2006-03-26 16:25

Har du möjlighet att testa det även i en annan dator? För att vara på den säkra sidan så att säga.. I min imac globe och min nya ibook är det samma typ av minne. Det nya minnet till imacen funkade inte, men funkade i ibooken, så jag bytte mellan datorerna och det funka fint. Kan vara halvskumt ibland.......fast det är helt rätt beteckningar osv...

PC133 ska väl vara bakåtkompatibelt rent teoretiskt, men det är visst en snårskog med olika specar på minnen och moderbord, så ingen vågar lova något. "Det kan funka" bruka svaret bli.

1
Bevaka tråden