Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro kan inte surfa till specifika sidor

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Har precis köpt en macbook pro 1.83. (skön jävla maskin) Har kopplat in min airport express som i sin tur är ansluten genom en hub och får en dhcp adress av en Pc som har 24Mbit Dsl internet (chello) uppkoppling. Mitt problem är att det går inte surfa till vissa sidor. Eller ta emot mail. Jag hittar inte problemet, har testat koppla in macbooken rakt in i hubben med kabel men får samma skit.
Har stängt av alla firewalls och spyware program på pcn. Blir tokig, Jag förstår verkligen inte. Har testat att ställa in chellos DNS men hjälper inte. Någon som upplever samma knas eller har en lösning?

Mvh / Johan

Vad får du för "felmeddelande/felsida"? Låter skumt om det bara är vissa sidor du inte kommer åt, du når dem från pcn?
Mailen, vad får du för felmeddelande? Kan du skicka mail?

jag får inga felmeddelande på browsern. I safari laddas inte "den blå remsan" där man skriver adresserna ända ut till höger utan stannar 2cm innan och inget visas. Samma med både Firefox och safari. På mailen får jag timeout. Kommer åt dessa sidor och mejlen från pc.. Fattar inte..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-26 03:21

Jag TROR jag vet vad felet kan vara. Jag har sett det flera gånger förut, att vissa sidor helt enkelt inte "funkar".

Använder Chello PPPoE på sina anslutningar? Alltså, måste du "koppla upp dig" med något program med användarnamn och lösenord innan du kommer åt nätet eller är det bara att koppla i och surfa direkt?

PPPoE använder nämligen ett ickestandard MTU-värde, eller hur det nu var. Normalt korrigeras detta utan att användaren märker något varje gång man tar fram en webbsida, men för att detta ska fungera krävs att webbservern som driver sidan i fråga tar emot ICMP, alltså "ping".

Vissa administratörer blockerar ICMP i sina webbservrar och då fungerar inte korrigeringsmekanismen. Detta går att laga genom att ställa MTU på macbookens nätverkskort (det som du använder för internet) till 1492.

Ta fram en terminal och skriv "ifconfig en1 mtu 1492". Avsluta med enter. Jag antar att en1 är ditt airportkort.

Om detta löser saken och du vill göra inställningen permanent finns det tips här av en som tydligen har haft samma problem:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031116054614609&query=MTU

Tjena!
Tack för hjälpen, funka klockrent! Gick inte att göra det via terminal men installerade cocktail som fixade det åt mig. Tack så hemskt mycket för hjälpen!! Nu e man glad igen!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-30 06:52

Testade du att köra sudo framför eftersom det är en sak som root ska göra.

Sen så visar det här att ICMP (ping) är ett nyttoprotokoll och inte något hackerverktyg som många fått något konstig uppfattning om. Vad som igentligen sker är Path MTU discovery och det finns två olika metoder för det, vilket kan hitta i några RFC som tex 1191.

ftp://ftp.stacken.kth.se/pub/rfc

Nu hängde jag inte med, du får gärna utveckla!
Mvh / Johan

1
Bevaka tråden