Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hittar inte cd/dvd

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-03-24 08:13

Hej
Jag har problemet att macen inte hittar cd/dvd-skivor, alla typer. Det går att bränna cd-skivor med Toast.
Alla möjliga tips är välkomna.
Jag har 10.3.9, G4, brännaren är en PHILIPS CDD5301
Jag har kört Skivverktyget och Onyx.

  • Medlem
  • 2006-03-24 08:17

Har den aldrig hittat skivor? Har du installerat Patchburn? http://www.patchburn.de/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 08:32

Och Onyx ska man nog undvika, den kan ställa till med mer än den reparerar. Cocktail är bättre om man ska ha ett sånt program.

Ursprungligen av Konrad:

Och Onyx ska man nog undvika, den kan ställa till med mer än den reparerar. Cocktail är bättre om man ska ha ett sånt program.

OnyX är helt klart väldigt kompetent. Men som användare ska man inte köra allt i det utan att veta vad den gör. OnyX gör inga dumheter om du inte säger åt den att göra dumheter. Därför måste man veta vad man gör innan man trycker på Utför.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 08:47

Hoppla.
Jag vet för det mesta vad jag gör. Jag bara relaterade till vad andra skrivit här och på andra fora.

  • Medlem
  • 2006-03-24 08:50

Strunta i Onyx för tillfället, det har sannolikt inget med det här att göra om det inte har en knapp märkt "stäng av CD/DVD".

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 08:58

Dra ur sladdarna och starta om. Det är ett enkelt tips som brukar kunna hjälpa i såna här fall.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 09:00

Har du kollat så att CD/DVD:n är kompatibel med Mac? Annars kanske det finns drivrutiner att hämta till den? Lite långsökt och PC aktisch... men man kan aldrig veta.... annars kanske det är glapp på eller brott i PCI kablen...? Men då borde det inte fungera alls istället... mycket märkligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 09:03

Frågan är vad det är för dator och om brännaren är intern eller extern, det har vi ju inte fått veta.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-03-24 09:36

Tack för alla snabba svar.
cdn är intern och den har fungerat normalt. Och jag har provat patchburn, och den sa att jag inte behövde installera den. Finder-inställningarna visar CD- och DVD på skrivbordet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 09:41

Menar du att du kan bränna en musikskiva, men inte spela upp den? Läggs skivan på Finder när du bränt den så du kan bläddra på den? Jag förstår inte riktigt vad problemet är...

PHILIPS CDD5301 är en modell som Apple själva har satt in i sina maskiner - jag har den som original på min PM G4. Så det handlar ju inte om att enheten inte är kompatibel.

Jag har ett liknande problem med min andra optiska enhet (en dual-layerbrännare från NEC). Vissa skivor fungerar bra, men andra läggs aldrig på skrivbordet. Bränna i Toast går dock alltid bra.

Kolla efter ett verktyg som heter Mount Me på Version Tracker. Det hjälpte visserligen inte mig, men du kanske har mer tur?

1
Bevaka tråden