Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MYSQL installationsproblem!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 13:56

hallå!

Laddade hem senaste versionen (5.0.19) av mysql från mysql.com
Installerade den på min osx server 10.4.5, och startade upp med hjälp av startmodulen som följer med och installeras i systeminställningar.

Men när jag klickar på starta upp mysql så startar min gamla version,
4.1.3b eller vad den heter, den som är installerad av apple.

När jag försöker ansluta med phpmyadmin så kommer jag inte åt rätt socket, (/tmp/mysql.sock)
men när jag kör via terminalen så kan jag ansluta till mysql, dock min gamla version.

vad behöver jag göra för att få min nya installation att bli "default"?
Och behöverjag ändra socket nånstans också?

Jag kan säga att phpmyadmin funkade fint till den gamla mysql servern tills jag installerade senaste versionen av php.

Efter det funkar php fint, men inte kopplingen till mysql, jag antar att den använder en annan socket än vad apple har ställt in som default i sin installation.

Jag installerade php 5.1.2 från http://www.entropy.ch/software/macosx/php/

Se till att du avinstallerar den gamla mysql-installationen så brukar det gå bättre.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 16:12

hur avinstallerar man den korrekt?

Ursprungligen av Krokodilen:

hur avinstallerar man den korrekt?

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=21510

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 23:17

Det där stämmer inte. Finns inga filer där. Har sökt på hårddisken men hittar ingenting där heller.

Ursprungligen av Krokodilen:

Det där stämmer inte. Finns inga filer där. Har sökt på hårddisken men hittar ingenting där heller.

Det har du rätt i. De finns i mappen /usr/local/mysql/

Se till att vara inloggad som administratör. Öppna verktygsprogrammet Terminal och skriv
sudo rm -R /usr/local/

Tryck inte på enter. Tryck två gånger i snabb följd på tabbulatorknappen (tabb). Skriv nu det långa namn som börjar på mysql. T ex mysql-max-4.1.18-apple-darwin8.2.0-powerpc.

Tryck enter och mata in ditt lösenord. Återigen enter.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-23 19:11

Nää mysql låg i /usr/bin, det e client versionen de ligger i /usr/local

man kunde koppla bort dem genom att ändra i /etc/hostconfig

Jag upptäckte att roblemet jag hade var att apple flyttat mysql.sock från /tmp/mysql.sock till /var/mysql/mysql.sock

Men jag fixade det.

1
Bevaka tråden