Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PNG syns inte i Explorer på PC

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Är det någon som vet hur man löser problem med PNG sparade filer som skall visas på internet. Allt ser bra ut i alla webbläsare på Macen. Det ser bra ut i Firefox på PC men inte i Internet Explorer på PC. Texten (som är sparade som PNG) visas då med en ful ljusblå platta bakom och inte utsparade mot bakgrunden som det är tänkt. Har jag sparat dem fel eller har jag lagt in dem fel i Dreamweaver?

Den aktuella siten det är frågan om hittar ni här:
http://www.niclasbrunzell.com

Tacksam för snabbt svar.
/ Johan B

Det beror helt enkelt på att Microsoft har valt att inte låta Internet Exploder på PC ha stöd för transparenta PNG-bilder. Tråkigt men sant.

Edit: Se Transparent PNG = ej standard i Win Explorer?.

Tror inte IE stödjer transparanta PNG-filer.

.. Lite sent bara

  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 13:32

Detta är tekniken för att få 24 bitar .png med riktig genomskinlighet att funka
Alternativ är att göra en klassisik browsercheck och ha ett ie css och ett för övriga.

.backgroundMenuLeft
{
background-image:url(images/c.gif);
/* Mozilla ignores crazy MS image filters, so it will skip the following */
filter: progid: DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(enabled=true, sizingMethod=scale src='images/000000_40.png');
}

.backgroundMenuLeft[class]
{
/* IE ignores styles with [attributes], so it will skip the following. */
background-image:url(images/000000_40.png);
}

Det är lurigt med "sizingMethod=scale"/"image", den funkar inte som vanliga background och repeat.

Det blev väldigt roligt med smilies mitt i koden men hur upphäver man

http://www.sodertornsfk.com/ kolla menyskugga

  • Medlem
  • 2006-03-22 16:22

Sök på sleight.js, och sleightbg.js. så slipper man pilla med det i cssen hela tiden...
Är det text som ligger som bilder så bör du dessutom använda det som en bakgrundsbild, och sen använda text-indent:-5000px;
kolla in på http://www.mezzoblue.com/tests/revised-image-replacement/ för mer info om det... phark metoden är bäst/vanligast..

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 17:55

Fast fördelen med css:metoden är att man kan ha samma kantutjämnade bilder oberoende av bakgrundsfärg

  • Medlem
  • 2006-03-25 13:43

Nu hängde jag inte riktigt med... Poängen med sleight är ju att den automatiserar filterprylarna för ie, så slipper man oroa sig för det sen, tycker iaf jag är den smidigaste lösningen.

Detta som sleight uppges göra behöver jag. MEN, jag fattar inte var koden till sleight.js skall placeras?! Exemplet med blommorna innehåller såvitt jag kan se bara en rad
<script language="javascript" src="sleight.js"></script>
men inte koden, som skall laddas ner separat?! och var skall den vara?
Vill gärna ha det att fungera i en mallsida. Jobbar i Dreamweaver och (ibland) Rapidweaver. Inte så där haj på kodning och detta hängde jag inte med i!!

LITE SENARE: var inne på http://courses.washington.edu/englhtml/engl382/javascripts.html och det hjälpte mig. En liten x.gif -fil var det som fattades. Med en + sleight.js gick det som smort. Dock det ser snyggare ut i Mac OS X än i WinXP.

Senast redigerat 2006-05-29 02:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 08:53

IE 7 kommer lyckligtvis ha transparent PNG "out of the box" (men introducerar andra problem, så klart )

Ursprungligen av Erik.dv:

IE 7 kommer lyckligtvis ha transparent PNG "out of the box" (men introducerar andra problem, så klart )

Don't get me started with IE....

Skulle bra gärna vilja säga ett och annat till utvecklarna av detta makabra kodsjok.

Ja, sådana är utsikterna. Det blir bättre och sämre på samma gång. "Använd inte sleight.js och IE7!", kan bli det nya utropet. Sedan påstod TheRegister att MS har dragit upp ett gammalt kasst format ur garderoben, som de vill göra till standard. Allt för att slippa betala royalty för .jpg. Så blev det av: Amerika gick från Twist till tvist och många är vi som förlorar på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 01:27

Äsch, IE är skoj. Vi designa en site förra året som var helt klar... Tills den testades på IE i Windows... Hoppsan, det gick inte... Designa om - helt värdelöst. Men men, så härlig "standard" så

1
Bevaka tråden