Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inloggningsproblem för PC användare

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En hel del PC användare har hört av sig till oss och berättat att dom har problem med att logga in på 99mac.com. Vi har kontaktat Infopop som tillverkar forumet vi använder och har fått följande förklaring:

- Problemet drabbar bara användare av Internet Explorer 6.

- Felet uppstår pga att vi använder frames, Explorer tillåter inte s k "tredjeparts-cookies"

Här är svaret ifrån Infopop:
"This is an IE6 problem.
IE6 uses the new P3P privacy standard to determine when to set cookies. Often, a UBB inside a frameset will be flagged as part of the "third party" cookie group. Third party cookies are almost never accepted. There´s the error.
Either drop the frameset, direct the users to allow third party cookies (at least for the session), or construct a P3P policy. "

Vi kommer att förändra layouten på 99mac för att ta bort frames - men vi har inte någon exakt tidsplan för detta ännu. För att lösa problemet omedelbart: köp en Mac eller använd en annan browser.

[ 27 Maj 2002, 11:55: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-27 12:37

Jag använder Opera som funkar alldeles utmärkt när jag surfar från PC:n. Finns att ladda ner här: Opera

Nja, det finns en annan lösning på hela problemet. Jag hade själv samma problem att logga in, men efter lite exprimenterande så kom jag på hur man åtgärdade det.

Om man har har IE 6.0 svensk version gör man så här:

1. Gå in på menyn Verktyg -> Internet alternativ

2. Klicka på fliken "Sekretess"

3. Kicka på Avancerat

4. Bocka för "Åsidosätt automatisk cookie-hantering". Så under rubriken "Cookies från tredje part", markera alternativet "Fråga".

Prova nu att logga in på 99mac.com igen. Nu kommer du bli tillfrågad om du vill acceptera tredje-parts cookies. Välj då alternativet "Tillåt cookie", samtidigt som du bockar för "Använd mitt svar för alla cookies från den här webbplatsen". Nu ska problemet vara åtgärdat!

Om du går in i igen i menyn Verktyg -> Internet Alternativ och sedan klicka på fliken "Sekretess", så kan du klicka på en knapp som heter "Redigera". Där ska nu "99mac.com" ligga och vara inställäd på "Tillåt alltid".

Jag tror även att det går att lösa problemet genom att skriva in sitens URL manuellt här, och sedan klicka på knappen "Tillåt".

Givetvis funkar även detta tips till andra siter, som man har problem att logga in på. T ex hade jag även problem att logga in på MacWorlds forum.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-05-27 14:45

Det går som sagt ovan här att lösa. Men, när man blir promptad om trdjepartscookies så dyker det upp en och annan överaskning - eller vad sägs om denna cookie som ville lägga sig hos den som läste, lågvattenmärket hittills, tråden om allehanda vapen och dödsbringande maskiner för en tid sedan.

Hur går det där till egentligen? Jag antar att om trådarna innehåller vissa nyckelelement, termer, länkar osv, kan forumkoden komma att hämta och placera cookies för relaterade webbsidor hos de som läser tråden. Men, till vilken nytta?

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-05-27 16:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Vi kommer att förändra layouten på 99mac för att ta bort frames - men vi har inte någon exakt tidsplan för detta ännu.

Med risk för att bli lite OT, varför finns det ett sånt stort motstånd mot frames? Frames är ju asbra (om man inte kör Netscape 2). Med frames slipper man ju rita om hela sidan hela tiden. Jag skulle tycka att det skulle vara riktigt trevligt att ha en vänsterframe med forumlistan t.ex.

ah, har haft problem med det i skolan. blir väl lika fint med en liten tabell övert istället.

ut användar synpunkt tycker jag för det mesta om frames men när jag själv gör sidor använder jag dem nästan aldrig eftersom jag tycker om att han allt samlat på ett stället istället för i minst tre olika filer.

1
Bevaka tråden