Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook 13" Widescreen

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2006-03-13 17:08

Läste på macrumors.com att dom har konstaterat att rykten florerar om en iBook 13" Widescreen, och flertal andra saker som ska introduceras den 1:a April men det är just iBook som intresserade mig.

Har varit iväg lite dom senaste veckorna så har inte haft helt koll på forumet men finns det några bevis/hintar om att det verkligen kommer en iBook 13" Widescreen? För tbh så låter det skitfult, anledningen till att jag vill köpa en 12/13" laptop är för att den ska vara liten, lätt och smidig att ha med sig? Jag har inte sett några bilder eller hört något om det.

Det kan inte vara sant, då tycker jag att iBooken har spårat ur. Släpp en MacBook Pro 12/13" istället, please?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-13 17:45

Vi vänder på steken:

13" wide, det kan inte bli bättre! Jag köper en direkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-13 18:28
Ursprungligen av Jonaz:

Vi vänder på steken:

13" wide, det kan inte bli bättre! Jag köper en direkt.

Ja, fy f*n en 13,3a vore ju grymt!
Ska sälja min PB12a efter sommaren och då blir det en sådan. Om den finns?

Yes!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-13 18:02

En ~13" iBook (eller MacBook, utan "pro" som jag har sett den kallas) borde väl bli just liten och smidig? Snabb överslagsräkning ger då en storlek kring 26x16 cm och det tycker då jag är litet, iBook 12" är ju kring 25x18 cm

EDIT: Jag räknar med en 16:10 skärm i den.

Eller en 11.1" - eller ja en 13.3" skulle verkligen sitta fint.

Ursprungligen av mrjane:

Snabb överslagsräkning ger då en storlek kring 26x16 cm och det tycker då jag är litet, iBook 12" är ju kring 25x18 cm
EDIT: Jag räknar med en 16:10 skärm i den.

Man förlorar alltså 2cm där man mest behöver det och vinner 1cm där man minst behöver det (med avseende på skärmytan alltså), För mig är det viktigt att den lilla storleken utnyttjas maximalt när det gäller små bärbara datorer. Jag kan acceptera att man kanske vill ha widescreen på win 24"-monitor eller ser mycket på widescreenfilm. Men att man skulle vilja ha widescreen på en liten bärbar dator övergår mitt förstånd.

Slutsats: widescreen suger!

Om apple tänker fasa ut standardscreen-modellerna köper jag hellre en vaio, eller nån annan dator som är kompatibel med ett hackat OSX.

Ursprungligen av ptolemy:

Man förlorar alltså 2cm där man mest behöver det och vinner 1cm där man minst behöver det (med avseende på skärmytan alltså), För mig är det viktigt att den lilla storleken utnyttjas maximalt när det gäller små bärbara datorer. Jag kan acceptera att man kanske vill ha widescreen på win 24"-monitor eller ser mycket på widescreenfilm. Men att man skulle vilja ha widescreen på en liten bärbar dator övergår mitt förstånd.

Slutsats: widescreen suger!

Om apple tänker fasa ut standardscreen-modellerna köper jag hellre en vaio, eller nån annan dator som är kompatibel med ett hackat OSX.

Håller med! Har en PB12 och visst låter widescreen coolt men problemet när man kör tex InDesign är ju att man skulle kunna döda (nåja) för ett par centimeter till på höjden medan jag aldrig känt nåt behov av en bredare skärm.

Ursprungligen av alexagu:

Håller med! Har en PB12 och visst låter widescreen coolt men problemet när man kör tex InDesign är ju att man skulle kunna döda (nåja) för ett par centimeter till på höjden medan jag aldrig känt nåt behov av en bredare skärm.

Oj, jag håller inte alls med där.
Jag kör PhotoShop och InDesign på min PB12, och det är just bredden jag vill öka! Paletterna ligger ju på sidorna om ritytan, och enligt förhandsrapporterna ska PhotoShop CS3 gå över till "InDesign"-paletter också. Det hade de kanske inte gjort om inte Wide hade blivit så poppis.

Har inget personligt att tillföra diskussionen, men vill gärna påminna om denna rätt så (väldigt) komiska tragedi. "Det man vinner på bredden förlorar man på höjden", som sagt.

Ursprungligen av sjovall:

Oj, jag håller inte alls med där.
Jag kör PhotoShop och InDesign på min PB12, och det är just bredden jag vill öka! Paletterna ligger ju på sidorna om ritytan, och enligt förhandsrapporterna ska PhotoShop CS3 gå över till "InDesign"-paletter också. Det hade de kanske inte gjort om inte Wide hade blivit så poppis.

Håller med! Widescreen är riktigt mycket bättre än 4:3. Men det beror ju också på vad man använder datorn till mest och hur stor skärmen är.
Jag använder Adobe CS, Flash, After Effects, Maya, Garageband bl a och där är det bredden som är viktigast. Mer plats för paletter och tidslinjer är viktigast för mig. Dessutom är widescreen det ultimata för både spel och filmer. Det är f-n så mycket fetare att spela på en wide-skärm.

Men sen kan jag hålla med om att det inte är lika optimalt med wide-format på små skärmar om upplösningen inte är så hög på dem. Men klämmer dem in 1440 x 900 upplösning på en 13" MacBook så är jag nöjd. Då ska jag ha en!

Ursprungligen av tobiwan:

1440 x 900 upplösning på en 13" MacBook så är jag nöjd.

AMEN!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 21:53
Ursprungligen av tobiwan:

... Men klämmer dem in 1440 x 900 upplösning på en 13" MacBook så är jag nöjd....

Hoppas att Apple skickar med en distansmonterad Fresnellins också, så att man kan urskilja texten på normalt läsavstånd.

Ursprungligen av ptolemy:

Om apple tänker fasa ut standardscreen-modellerna köper jag hellre en vaio, eller nån annan dator som är kompatibel med ett hackat OSX.

Hårda bud.

Håller med om det där med widescreen. Det fyller ju inte sin rätta funktion på en bärbar, och vanligt format är bättre för de flesta typer av arbete.

lite OT:
Datortillverkarna tror väl att vi även har gått på det där med widescreen på datorer - jag menar - Elgiganten säljer dessa tv apparater till massorna - och då även till de som aldrig ser film och då är det oftare regel än undantag att det är 4:3 - vad händer då, jo antingen blev tv´n mindre eller blev de helt enkelt fetare till gubbens förtret när han såg på tv1000 nattetid.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-14 09:11

Widescreen är toppen för oss programmerare som gillar låånga kodrader!

Jag gillar inte riktigt widescreen på små skärmar. Höjden känns viktigare än bredden. Men det viktiga är trotts allt upplösningen. Så länge den inte är mindre än 768 pixlar på höjden så kan det fungera.

För övrigt hade min PowerBook 170 widescreen med sina 640x400 pixlar.

"There were psychological problems involved,"

Ha-ha, no shit, Sherlock...

1
Bevaka tråden