Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ägare & behörighet-stäng av??

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 10:18

Hej. kan man på något sätt "stänga av" behörighetskollen? jag jobbar med bilder och dokument mot server och det blir mycket strul pga att jag inte har behörighet till vissa mappar, bilder, filer etc som andra lägger in. jag måste hela tiden be kunden att "låsa upp" filerna så jag kan få tillgång till dem. kan man inte på något sätt komma runt det? plus att någon nisse på företaget har ändrat mina uppgifter så jag numera inte kan komma åt de gamla mapparna jag själv gjort. när jag ska rensa bort gammalt skräp får jag inte slänga det utan måste logga ut och logga in med de gamla loginen. det gör mig vansinnig. vi jobbar ju mot servern för att alla ska kunna komma åt allt, och vad är det då för mening att ha kontroll av behörighet? kan någon hjälpa mig?
tack./lena

  • Oregistrerad
  • 2006-03-07 13:04

Ja, UNIX är ett helvete för oss användare som har hundratals filer och mappar igång per dag och jobbar i arbetsgrupper. Vi har besvärats av detta sedan Mac OS X dök upp, men alla datorexperter säger tyvärr att det är så här UNIX är och det är inget man kan ändra på. (Uppenbarligen har de aldrig jobbat i en löpande produktion, men hursomhelst verkar det inte finnas något att göra. Mig veterligen.)

Tyvärr...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-07 19:30

tja, man kan ju göra en workaround där ett script på servern automatiskt ändrar behörigheterna på alla filer som läggs i mappen... Med OS X Tiger kom ju Folder actions igen, så gör ett typ applescript som ändrar behörigheterna på den.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-07 23:32

Det borde väl inte vara något problem att ge hela användargruppen rättigheter till aktuella mappar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 23:59

Antar det är filerna som ställer till det -eftersom dom kommer utifrån och inte inifrån nån annan på kontoret - så det är nog inte mapparna i sig som är problemet - tycker att det borde gå att skriva ett script som när man flyttar filer från ftp.n lägger på den lokala användarens rättighet att öppna filen - eller?

/Tangen

Jag tycker att er servertekniker får ta sig en titt på eran server och era arbetsgrupper.
För detta är inget problem på de ställen jag satt upp detta med allt från 3 användare till 2-300 användare. Jag har även arbetat inom en statlig myndighet som kör UNIX och med cirka 2000 användare och de har då inga problem heller.

Att skylla detta på UNIX och att det inte klarar löpande produktion är bara nonsens.

Behörighetssystemet bygger på att du ska se och kunna ta del av det du har rätt till.
Har du problem med det så är det fel på behörighetsgrupperna på servern.

Skaffa en serveradmin som vet vad denne gör och skyller han på UNIX en gång till be han ringa mig.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-08 14:26

Precis som Mattias säger är det här inget problem. Det gäller bara att konfigurera servern rätt, och att ha planerat grupper och användarkonton.

Jag har heller inga problem med de OSXServrar jag satt upp. Har en här med ca 60 användare (lärare och elever) där det är avgörande hur kontona är planerade.

Be din nätverkstekniker att göra om och göra rätt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-08 14:28

Angående om man kan "stänga av" behörigheterna, så kan man inte det. Däremot kan man sätta upp servern så att mapparnas behörigheter ärvs till alla filer/mappar inuti den. På det viset blir rättigheterna mer transparenta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 15:43

Tack, för alla svar. tyvärr har vi ingen nätverkstekniker men jag får väl slå näven i bordet och be chefen skaffa fram en. jag blir helt tokig på allt strul med användare och konton hit och dit. allt jobb tar ju dubbelt så lång tid när man hela tiden ska fixa och trixa med att överhuvud taget kunna få filerna. suck. som sagt, tack.

1
Bevaka tråden