Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie nätverks hd

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag funderar på att skaffa en extern Lacie ethernet HD
att koppla in i min trådlösa Netgear router för att komma
åt filer trådlöst från min MBP är det någon som har provat
den här lösningen och är det något som ni kan rekomendera?
överföringshastigheten är 54mb räker det till att streama HD film?
är det väldigt segt att föra över filer i den hastigheten?

Martin

Ingen som provat en liknande lösning?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-07 09:40

Testade att köpa en MaPower och prestandan var väl lite under förväntat hade väl hoppats på 2-4MB/s men den toppar på 1.5MB/s, men eftersom du kör trådlöst så räcker hastigheten iof. Den funkar om man ska lagra några filmer eller så på den men förvänta er inget mer. Försökte köra rsync men det gick dåligt då den har lite dålig hantering av tid och filnamn/användare om man kör den mot unix.

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010087000

Angående om det räcker att kolla filmer över 54Mbit så borde det funka, räkna med att du får hälften av hastigheten dvs 2.5MB/s.

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-03-11 18:52

Tjena!

Måste säga att jag inte rekomenderar detta.
Köpte för två veckor sedan en Lacie Ethernet mini disc på 250gig. Kopplade den till mitt trådlösa nätverk och provade. Först måste jag säga att man kan inte dela upp Hd'n i partitioner då datorn via nätverket bara hittar den som är "först". Att lyssna på myusik är inga problem, jag testade att streama film men bilden laggade. Detta har väl iofs hur många användare som finns på nätverket och om du utnyttjar nätet till annat samtidigt.

Att lägga till musik i iTunes var otroligt segt.

Att sedan HD'n jag köpte bara har USB2 är ett STORT minus då detta är mycket segt till mac. Gick idag till inköpsstället och lämnade tillbaka HD'n.

//Filip

Filip!

Vilken hastighet har du på din router och trådlösa nätverkskort?
Jag har hört att 11 mbs inte ska vara tillräckligt men 54 skulle vara
helt ok.
Är det inte ungefär samma fart runt 400 mbs på USB2 och Firewire?

Martin

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-03-13 07:38

MArtin!

Jag har 54 mbs på allt trådlöst. Och visst, i teorin skall USB2 och Firewire vara likvärdigt i fart, och detta stämmer på PC, men på mac är USB2 mycket slöare. Vet inte varför men så är det tydligen. Jag måste säga att jag märkte otroligt stor skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-26 10:33

Jag köpte en Lacie Ethernet Disk Mini och har inte fått filmer att fungera smidigt. Blir pauser. Både en komprimerad film som spelas upp i quicktime och DVD-folder som spelas upp via DVD Spelaren. DVD Spelaren fungerar faktiskt bättre än QuicktTime.

Då kör jag inte trådlöst utan kabel direkt via en gigabit-switch.

Prestanda när man kopierar filer blir på någon megabyte per sekund. Men det är inte flaskhalsen. Problemet är att hårddisken eller macen inte kan leverera en jämn ström. Helt obrukbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-26 15:58

Hej igen. Har haft lite framgång idag efter läste denna tråd: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=84303&highlight=film+n%E4tverk

Nätverksoptimering i Cocktail samt senate mplayer med max cache aktiverat. Nu ser det ut att rulla jämt under de testminuter jag körde. Återstår att göra ett skarpt helfilmtest.

1
Bevaka tråden