Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan QS 1x800 hantera en Sonnet Dual 1800 mhz?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2006-03-03 13:41

Jag har fått ärva en Qs G4 800 mhz som jag funderar på att uppdatera.
men nu har jag ett huvudbry jag har uppdaterat hårdvaran i Pc maskiner men aldrig i en mac.
Jag har läst artikel pmip my mac i macworld men har fortfarande en del frågor
Så jag har några frågor till er experter

1 . Kan en Qs med singel 800 processor hantera en Dual 1800 mhz från Sonnet ?

2. Bota med en os 9 skiva varför gör man det ??? jag har fått rekomendationer att göra det ( kanske en dum fråga men jag har ingen aning )

3. Qs har ett trasigt grafikkort och problem med hårddisken enligt han som jag ärvde den av men finns det något bra sätt att testa om dom är sönder för hårddiskfelet är säkert det som ligger bakom grafikkortet ( har ingen annan dator att sätta det i äger en emac och en imac g3 )

Väldigt tacksam för hjälp

  • Medlem
  • 2006-03-03 14:25

1) Ja

2) Förstår inte frågan. Man måste kanske installera en firmwareuppgradering från OS 9, om det är det du menar.

3) Utveckla. Funkar datorn eller inte?

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2006-03-03 14:48

Det var firmwareuppdatering jag tänkte på jag hittade inte ordet

Datorn går igång men sedan börja det att låta ur den som en varningssignal efter ett par sekunder man ser ingen som helst bild på skärmen heller.
Enligt förra ägaren så försvann bilden på skärmen för att sedan komma tillbaka sedan försvann den igan efter att par timmar och då small det till idatorn sedan blev den så här.

Mvh Sloopy

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 14:53

Köp ett billigt PCI grafikkort som funkar till Mac, kan finnas begagnat på ex tradera.com och prova med. Låter konstigt att det small, har du provat att ta ut grafikkortet och sen sätta tillbaka det? Kolla på det om du kan se någon kondensator som är ihopböjd (ihopsjunken) och kolla säkringarna på kortet. Finns det en separat fläkt på grafikkortet? Kolla isf ifall den börjar snurra när du startar datorn, det är ingen fara att ha den öppen och strömmen igång ifall du inte är och pillar i den.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2006-03-03 17:00

Jag får datorn i morgon så jag har inte haft möjlighet att se noga på den, men jag ska testa grafikkortet med att byta ut det mot en billig pci.
Smällen som hördes från datorn har jag fått ett tips om att det kunde ha varit hårddisken som gick på högvarv som slog stopp

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 18:01

Smällen kan ha varit hårddisken, helt rätt. Det är praktiskt taget bara att sätta i vilken hårddisk som helst, formatera om den och lägga in önskat Mac OS i datorn. Glöm bara inte att uppdatera Firmware ifall det behövs, finns mer info om det på Apples hemsida. Hoppas att du reder ut problemet med datorn.

  • Medlem
  • 2006-03-03 18:27

Om du har en Firewiresladd så kan du testa om disken funkar genom target mode.

1
Bevaka tråden