Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera pdf från Indesign CS2

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-03-01 08:51

Hej
Jag behöver hjälp med att göra rätt inställningar i Indesign CS2 för att exportera direkt till pdf. Så att jag slipper Distiller. I "Färginställningar" har jag valt Colormatch och tryckeriets profiler i Arbetsfärgrymden. Och i "Regler för färghantering" har jag valt Bevara inbäddade profiler på både RGB och CMYK. Och i "Konverteringsalternativ" har jag valt Apple ColorSync och Perceptuell. Vilken inställning ska jag sen välja när jag exporterar pdfen? Vet någon skillnaden på PDF/X-1a:2001, PDF/X-1a:2003, PDF/X-3:2002 och PDF/X-3:2003?
Tacksam för alla svar.
mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 14:44

I färginställningarna har du inga problem, se bara till att DokumentCMYK överensstämmer med din målprofil när du exporterar, välj inget annat där.

Du bör välja PDF/X-1a:2001 valet, om tryckeriet vill ha skärmärken så kryssa i det, inga andra kryss behövs där. Välj även att ange utfall, helst enligt dokumentinställningen.

Skillnaden mellan X-1 och X-3 är att X-3 tillåter RGB och CMYK blandat, X-1 tillåter bara CMYK plus dekorfärg. Ska man köra X-3 vill det till att man är säker på att tryckeriet kan hantera det. Alltså är X-1 säkrast.

De senare årsmodellerna av PDF/X tillåter även Acrobat 5 filformatet. Annars är det Acrobat 4 som gäller.

I InDesign kan du välja PDF/X-1a:2003 men den är låst till Acrobat 4 formatet.

Lycka till

Janne

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-03-01 15:23

Tack så mycket!

1
Bevaka tråden