Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktsensor trasig?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-23 17:22

Hmm nu har jag testat att belasta datorn tungt så att procecorn arbetade 100% under två timmar... det blev varmt bakom minin men fläkten ökade inte på arbetet så vitt jag märkte... kan det vara så att man borde lämna in den då för att kanske någon värmesensor som pajjat? är det någon annan som råkat ut för det? dessutom står alltid fläkten på som jag pratat om i ett annat inlägg. man vill ju inte lämna in den i onödan... har ju ingen annan dator så blir jag är utan i tre veckor då gråter jag... på riktigt...

Om du belastar din dator i två timmar 100% utan att den får tillräcklig kylning så hade du nog stekt processorn vid det här laget, så jag tror du kan vara lugn iaf. Om det blir varmt så är det ju ett tecken på att vämen leds bort iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-24 00:27

Ja jo.. värmen leds bort... men det har ju inte riktigt med saken att göra... som sagt frågan var ju om det kan vara någon typ av värmesensor som pajjat för fläkten går hela tiden (även om den är ganska tyst) och den fläkten verkar inte öka varvtalet när datorn blir varmare, utan den kör vidare på samma "flås" oavsett om datorn inte arbetar eller om den arbetar väldigt hårt. så... kan det var någon typ av värmesensor som pajjat? och har ens minin en sådan? min fru tycker bara att vi inte kan vara utan datorn och att vi ändå inte ska belasta datorn så hårt och det gör inget att fläkt går hela tiden... suck... men jag tänker att det är bättre om den kommer in på lagning innan garantin går ut...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-25 00:34

Ähhh.. nu har jag kört Apples hårdvarutest från osx skivan.. den hittar inga fel på minin och när jag kör den så ökar fläkten upp rejält så jag antar helt enkelt att datorn är som den ska trots att fläkten går lite hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-25 09:49

Ni som har en mini, har ni känt på baksidan om det är så att fläkten går eller inte? min fläkt går i samma varvtal hela tiden. kan det vara så att era kylarflaktar går oxå hela tiden men är väldigt tysta?
Era svar är avgörande för om jag kommer vara utan dator dom närmsta veckorna! så jag är tacksam för svar? hmmm undrar om man kan göra en undersökning om detta...

Är du säker på att det inte är din disk som låter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-25 11:35

Nää det är jag ju förstås inte... men en hd brukar ju inte vara ett kanstant surr.. och när hårdisken vilar borde ju ljudet försvinna? går systemdisken i vila?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-25 16:47

min fläkt är på i stort sett hela tiden, när den vilar är den däremot helt tyst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-25 17:55
Ursprungligen av bogg:

min fläkt är på i stort sett hela tiden, när den vilar är den däremot helt tyst...

Ja när "datorn" vilar så är allt tyst... men går disken som osx ligger på någonsin i vila? alltså utan att allt vilar?

1
Bevaka tråden