Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Validera inmatad text innan knapptryckning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett enkelt inmatningsformulär (en registerfunktion) bestående av textfält i en NSMatrix samt en NSFormatter kopplad till dessa. Jag har även en nästa och föregående knapp för att byta post.
När man matat in text i fältet och tryckt enter / tab sparas värdet.

Mitt problem är att om jag matar in ett värde i min text cell och trycker på en knapp istället för tab kommer värdet inte att valideras och sparas. Hur ska jag lösa detta problem. Jag tänkte att det kanske är möjligt att skicka textShouldEndEditing eller liknande till textcellen och fråga om det är OK att fortsätta, men jag vet inte riktigt hur det ska lösas praktiskt...

Några ideer / exempel???

Som du märker på antalet svar är detta inte det bästa forumet för Cocoa frågor. Jag rekomenderar Cocoa archive för att hitta svar på liknande frågor.

För just din fråga hittade jag följande som borde lösa dina problem:

Citat:

Send makeFirstResponder: nil to the window when the button is pushed. That will close out any edit field. Or, send commitEditing to the controller responsible for the fields.

Det andra alternativet med commitEditing fungerar bara om du använder bindings.

Joakim

Om man använder Bindings kan man även slå på 'Continuously updates value' i alternativen för just den bindningen; då får man en kontinuerlig uppdatering av värdet (inte alltid önskvärt, men kanske i ditt fall?).

Tack so mycket!!

Ska titta narmare pa det sen, men jag tycker det verkar vara mycket bra tips!

1
Bevaka tråden