Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att tänka på vid köp av Cube?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har planer på att köpa en Cube 450MHz. Finns det något man bör tänka på? Är minnet dyrt? Finns det möjlighet att uppgradera cpu:n? Hur fungerar den med OSX Tiger?

Vore tacksam för svar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-16 18:57

Om du inte får den väldigt billigt så är det inte mycket att hänga i granen för pengarna man får betala för den. Förutom att den är riktigt snygg. Köp en mini istället. Det går att uppgradera cpun. 1,33 GHz G4-processor med 2MB cache. Kostar 2869. Minnet kostar 1119 för 512Mb. Priserna är tagna från Macoteket inkl moms. Det går säkert att få billigare någon annanstans med då har du något att utgå ifrån.

Ursprungligen av jawa:

Om du inte får den väldigt billigt så är det inte mycket att hänga i granen för pengarna man får betala för den. Förutom att den är riktigt snygg. Köp en mini istället.

Du hade ju redan skrivit det jag skrev. Läste inte inlägget så noga....

Får du den inte väldigt billigt skulle jag rekommendera en Mac mini istället. Jag har sett Cubar säljas för 3-4000kr och över det. Lägg till några hundra så får du en mini istället. Då får du också garanti, Tiger, iLife 06 mm.

Cuben har ju ändå nästa 5år på nacken och känns inte så där superpigg i Tiger. Men det är en otroligt läcker dator.

Vill du bergis köpa en Cube så finns det några saker att tänka på:
- Nätagget har pajat för en del och det är inte gratis med ett nytt. Långt ifrån.
- Eftersom den är fläktflös måste man vara försiktigt med att knö in hårddiskar som avger för mycket värme. En del har tagit på död sina med hårddiskar och grafikkort som avger för mycket värme. Så sörj för god ventilation isf. Eller skaffa en liten liten fläkt.

Jag hittade en på tradera för 1999 som skulle vara kul att ha. Jag har redan en ganska ny powerbook och en imac g5, så den ska bara användas för enklare saker som att surfa och maila och inte ersätta något. Fast om jag köper den får jag räkna med att uppgradera minnet till 1gb.
Ni kan ju kika på den här:
http://www.tradera.com/auction/aid_24724771

Ursprungligen av punktcom:

Jag hittade en på tradera för 1999 som skulle vara kul att ha. Jag har redan en ganska ny powerbook och en imac g5, så den ska bara användas för enklare saker som att surfa och maila och inte ersätta något. Fast om jag köper den får jag räkna med att uppgradera minnet till 1gb.
Ni kan ju kika på den här:
http://www.tradera.com/auction/aid_24724771

Den kommer bli _ganska_ mycket dyrare, Skrotnisses datorer går alltid åt (velat köpa en del själv )

Jag har både en Cube och en iMac 20" 2,1. Imacen är förstås klart bättre, men kuben håller forfarande måttet. Däremot skulle jag låta bli att cpu-uppgradera kuben, för måste det till en fläkt + att vill du ha en snabbare dator än kube original så är det nog då bättre med en Mac mini.

Fast iom att där finns "köp nu" så tror jag inte att den går upp så mycket i pris med tanke på att utropspriset är 1000kr mindre.

Ok, kollade inte så noga på priserna. Kollade mest specen/beskrivningen.
Vinner du den så är det ett bra köp.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-16 22:45
Ursprungligen av punktcom:

Har planer på att köpa en Cube 450MHz. Finns det något man bör tänka på? Är minnet dyrt? Finns det möjlighet att uppgradera cpu:n? Hur fungerar den med OSX Tiger?

Vore tacksam för svar!

Tänk i första hand på att det är en gammal sunkig dator som inte ska kosta mer än 500 spänn.

Mja, 500 spänn är lite väl lågt. Det är ju trotts allt en Cube som är lite speciell och inte allt för vanlig. Själva prestandan i sig är kanske värd 500 spänn, men det är ju inte det man betalar för alla gånger. Kolla bara på andrahandsvärdet på exempelvis en Powerbook 12" 800mhz/1ghz som många gånger ligger runt 7000 och även upp emot 8000. Där får man inte mycket prestanda för pengarna. Fast powerbooken håller ändå måttet med lite extra ramminne.

Ursprungligen av punktcom:

Kolla bara på andrahandsvärdet på exempelvis en Powerbook 12" 800mhz/1ghz som många gånger ligger runt 7000 och även upp emot 8000.

Bara för att någon annonserar om en PowerBook för så mycket så är det inte säkert att den faktiskt blir såld. Många annonser förblir osålda.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-16 23:20

Det är sjukt mycket pengar för en så gammal burk, det också.

Jag kan tänka mig att lägga max 2000. Men helst skulle jag vilja ha med högtalarna och gratis frakt. Ramminnet är det enda som jag isf måste uppgradera.

  • Medlem
  • 2006-02-17 01:07

Jag använder min Cube dagliggen. Helt ljudlös. Jag har förresten en våldsamt billig ADC-skärm till en Cube (17", CRT), om nån är intresserad.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-17 15:58

Har också funderingar på att köpa en Cube.

Hur stor HDD klarar cuben?
Är 450mhz den snabbaste cpun man kan ha utan fläkt i cuben?

Ursprungligen av omen:

Hur stor HDD klarar cuben?

120 GB

Ursprungligen av omen:

Är 450mhz den snabbaste cpun man kan ha utan fläkt i cuben?

Cuben fanns även med 500 MHz processor, och den har ingen fläkt. Jag har en sådan Cube
Men till alla processor-uppgraderingar som säljs nu, så måste man nog ha en fläkt. Jag har för mig att det fanns någon 800 MHz-uppgradering som inte krävde fläkt, men jag hittar ingen uppgift om den nu.

Kuben är värd mer än 500. Den är inte jämförbar med vilken gammal 400 MHz-dator som helst. Den är tyst, snygg och liten. Men det tar emot att bjuda mer än 1500-2000 nånting. Där nånstans blir det för dyrt. Jag tror jag bjöd 2500 för en för nåt år sedan, men det fick jag den inte för.

Jag skulle mycket gärna ha en kub, men jag skulle nog mest köra OS9 på den. Det skulle vara en fin liten apparat för de gamla programmen. Snabb nog för att köra lite OSX också när det behövs, men det finns bättre maskiner för. Nej, då vinner Minin, men för OS9 är Kuben bland det bästa man kan ha.

Processoruppgradering med fläkt, det låter lite som att lägga för mycket pengar för att offra den låga ljudnivån (maskinens viktigaste fördel) för att göra den till en medioker sunkburk, bullrig, lite snabbare än från början men inte snabb nog för att riktigt duga.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-19 12:18

Jag köpte en Cube för ett par år seden och jag är mycket nöjd med den. Visst, den är är inte så snabb men jag har inte så bråttom. Jag har den till att surfa, bränna CD, rippa mina DVD och konvertera de via Handbrake till MPEG 4 format till min iPod Video. Jag tycker att det är en av de snyggast Macar som har gjorts tillsammans med de aluminium PowerBookarna. Kör 10.3.9 och har inte haft nån problem, den är original med 450 Mhz och 15" platt cinema display.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-19 13:54

Jag har oxå en Cube som jag har uppgraderat med ett processorkort (1.3GHz, tror jag), större hårddisk (120GB) ATI 32MB grafikkort, airport och 1GB minne. Rusar på bra i MacOSX 10.4 och ljudnivån är inte så mycket högre. Har kört den cirka ett halvår sedan uppgraderingen och den står på dygnet runt. Hittills inga problem...

Fördelen med Cuben är att den är så snygg!

1
Bevaka tråden