Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av skärmen på iBooken

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder extern skärm större delen av tiden. Grejen är att jag då kör i 1280 med screen spanning doctor, men ibookens skärm är fortfarande igång. Eftersom man har så lite vram så borde man kunna stänga av ibookens skärm för att spara lite minne. Hur gör man det, om det nu går?

Kan tillägga att jag även kör extern mus + tangenbord.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-15 14:33

Koppla in båda skärmarna.
Stäng iBooken så den går i vila.
Tryck på tangentbordet så den vaknar med locket nere.
Fäll upp locket efter ett par sekunder så inte skärmen skadas.
Klart :D.

Detta fungerade i alla fall å min Powerbook.

  • Medlem
  • 2006-02-15 15:00

Ja det skulle jag också vilja veta......gärna genom nån sorts programvara........typ SSD..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-15 18:03

Jag undrar också detta

I SSD så finns det ju en inställning för att kunna köra i "Clamshell mode". Alltså med locket stängt.

  • Medlem
  • 2006-02-16 11:19

Det var inte det vi efterlyste, då det mesta av värmen går ut genom tangentbordet kan man rosta skärmen om man kör i clamshell mode. Vad vi efterlyser är någonting som gör att man kan stänga av skärmen helt (back-light) när extern skärm körs, trots att iBookskärmen är uppfälld, för att på så sätt också spara back-lighten. Detta hade varit ypperligt om det fanns i mjukvaruform.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-16 12:07

Se ovanstående inlägg!! Eller har ni valt att totalignorera mig?

  • Medlem
  • 2006-02-16 12:14

Nej vi såg det......men det verkar inte funka med iBook, inte här i alla fall........

Om jag ställer ner ljusstyrkan på min iBook så slocknar skärmen helt efter sista snäppet.
Har aldrig testat med extern skärm, men är det inte det du är ute efter?

Timmys sätt funkar, tack för det!

Clamshell-läge är inte bra för ibooken. Men jag kör nu som timmy föreslog. Funkar bra. Märker dock ingen prestandaökning.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-27 07:28
Ursprungligen av FusionStar:

Timmys sätt funkar, tack för det!

Clamshell-läge är inte bra för ibooken. Men jag kör nu som timmy föreslog. Funkar bra. Märker dock ingen prestandaökning.

Jag har inte testat med min iBook men på Powerbooken jag hade så kunde man gå in i Systeminformation -> Grafik/Bildskärmar och då stod det att det bara var en skärm inkopplad och att allt minne låg på den skärmen. Kolla om det gör det på din med, för den kanske bara ger hälften av minnet trots att den andra skärmen är inaktiv. Jag märkte rätt stor skillnad, särskillt i Exposé och spel. Men det kanske berodde på att jag körde 1600x1200 på den andra skärmen ;).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-27 00:43

Jag byggde om min ibook så den skulle sluta gå i viloläge om man stängde av den. Att skärmen skulle skadas så länge datorn står någorlunda ventilerat och inte kör 100% cpu 24/7 ser jag som dumheter.

Visst blir det varmare, men knappast några galna temperaturer, ibooken är en ganska sval dator.
Men visst kan man ha den lite öppen och få den att fungera är det att föredra.

Problemet med att dra ned ljusstyrkan så att skärmen slocknar är att det bara är ljuset man släcker, skärmen i sig är fortfarande igång precis som vanligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-27 19:48

Med tanke på att ibooken knappt hanterar sin egen skärm i 1024x768 lär det göra en hel del att kunna inaktivera den.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 11:04

Ingen som vet nått, ibooken blir ju helt sjukt slö när man kör den med extern skärm

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-03-01 11:10

Som sagt tidigare:
Koppla in båda skärmarna.
Stäng iBooken så den går i vila.
Tryck på tangentbordet (ett usb/bluetooth-tangentbord) så den vaknar med locket nere.
Fäll upp locket efter ett par sekunder så inte skärmen skadas.
Klart.

(Om nu detta inte skulle fungera för er så var god skriv det).

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 16:49

Funkar inte, den startar upp jag får bild å så sommnar den igen,

behöver man ha nått installerat för att detta ska funka?

hänger ssp även fast man har installerat om os x?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-03-01 20:23

Nej det ska inte behövas.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-03-01 20:25

Det går att köra ibook i clamshell mode, jag gör det just i denna stund.
Jag använder SSD, när du installerar SSd på din ibook måste du bocka för clamshell mode, sen är det bara att stänga igen den. om du sen öppnar den så ser du att skärmen är släckt men datorn är på=)

Haha, vad var det jag sa?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-02 11:08
Ursprungligen av irrelogical:

Haha, vad var det jag sa?

men hur blir det med grafikminnet, går allt till den externa skärmen?

Har fått det å funka med den stängd men skärmytan finns ju fortfarande

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-01 20:59

Jag har installerat ssd för längesedan, men jag tog inte clamshell mode, körde installeraren igen för att sätta igång clamshell mode för att på så sätt få det att fungera men det gick inget vidare.

Får testa någon gång att installera av och installera igen.

Senast redigerat 2006-03-01 21:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-02 16:24

ja isf så spelar det ju ingen roll.

1
Bevaka tråden