Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det helt fastställt att man kommer att kunna köra Windows på en Intelmac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihop!,

Jag står inför en del besvärliga beslut den närmsta tiden. Det verkar som om min kära dual 1000 Quicksilvermac är död.Det kostar minst 6000 att byta processor eller moderkort, vilket det nu är. Jag har på känn att detta är nära maskinens andrahandsvärde.

Jag hade ursprungligen tänkt byta upp mig någon gång när Intelmacarna kommer och då skaffa någon av de maskiner som är vassast nu. Jag hoppas ju då på ett bra andrahandspris........och så händer detta, och tyvärr kan jag inte vara utan en bra mac särskilt länge.Jag är inte särskilt köpsugen, men problemet måste lösas

Det blir lite som en joker i leken att jag har en PC-laptop där jag kör Visual Studio ( jag pluggar programmering)
Jag har börjat spekulera över att sälja den begagnad och flytta programmeringen till en stationär Intelmac med en windowsinstallation på, kanske på en separat hårddisk, när dessa maskiner kommer ut på marknaden. Det låter ju helt groteskt absurt, eftersom man är van att tänka på mac och windows som två oförenliga världar, men om jag förstår alla rykten rätt kanske det kommer vara möjligt. Vad har Apple sagt om saken egentligen?

Jag tänker att OM det nu går att få några pengar för en IBM laptop som kostat 11000, efter ett års användning, kanske de pengarna kanbidra till en Intemac , när de kommer.........

Och då kanske jag tar skeden i vacker hand och reparerar dubbelproppen, för vad det kostar, istället för att uppgradera nu , i ett läge som verkar dåligt.

Vänliga Hälsningar

Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 17:19

Idag går det inte att installera Windows på en IntelMac.

Det är många som försöker få det att funka och det finns en tävling för att kunna köra Windows XP på en intelMac. Nästa Windowsversion - Vista - kanske blir lättare att installera på en Mac. Apple har väl sagt ungefär att de inte kommer att förhindra det, vilket inte betyder att de kommer att anstränga sig för att göra det lätt.

Hur är det med det där Wine då? Jag har sett det nämnas på listan men inte fattat vad det är.
Jag är tyvärr helt beroende av både en fungerande OSX-installation och en Windows dito.

Med stor sannoliket kommer det gå att köra Windows på den i framtiden, för så länge det finns konsumenter som vill betala kommer det finnas leverantörer. Frågan är om det blir via en Windowsinstallation eller via en ny version av Virtual PC.

Ja, vad vet man? Finns det någon prognos för när Intelmacarna kommer?...........och vad de kommer att kosta?

Ursprungligen av fcerha:

Finns det någon prognos för när Intelmacarna kommer?...........och vad de kommer att kosta?

Dom har redan kommit!

iMac har folk haft ett litet tag och macbooken börjar levereras nu!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-14 19:27

Kan säga, Kristoffer. I USA har folk haft dom ett tag, men inte här i Sverige vad jag vet om. Jag beställde min en vecka senare. Folk som har beställt 17"aren standard har tydligen fått sina tror jag.. Vet inte hur många det är, men det är nog ett fåtal.. Såg i och för sig nu att du skrev ett litet tag om iMacarna, men ändå

Ursprungligen av dayweed:

Kan säga, Kristoffer. I USA har folk haft dom ett tag, men inte här i Sverige vad jag vet om. Jag beställde min en vecka senare. Folk som har beställt 17"aren standard har tydligen fått sina tror jag.. Vet inte hur många det är, men det är nog ett fåtal.. Såg i och för sig nu att du skrev ett litet tag om iMacarna, men ändå

Jo men vi som var smarta och beställde från Tyskland har ju haft de ett tag

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-14 19:54

Jag vet inte om jag missuppfattat det hela.
Men varför vill/ska man installera Windows över huvud taget bara för att det råkar finnas en "Intel inside"? Måste man hänge sig till Microsoft bara för att de levererat processorn?
Jag jobbar i Windows dagligen och det är inte det första jag längtar efter när jag vaknar.......däremot kan jag längta efter min PB som står där hemma när jag är på jobbet!

Ursprungligen av Picasso:

Jag vet inte om jag missuppfattat det hela.
Men varför vill/ska man installera Windows över huvud taget bara för att det råkar finnas en "Intel inside"?!

Jag kan bara svara för mig själv. Jag spekulerade helt enkelt över möjligheten
att slippa hålla mig med en PC överhuvudtaget. Tyvärr klarar jag mig inte helt utan Windows.

Ursprungligen av Picasso:

Jag vet inte om jag missuppfattat det hela.
Men varför vill/ska man installera Windows över huvud taget bara för att det råkar finnas en "Intel inside"? Måste man hänge sig till Microsoft bara för att de levererat processorn?
Jag jobbar i Windows dagligen och det är inte det första jag längtar efter när jag vaknar.......däremot kan jag längta efter min PB som står där hemma när jag är på jobbet!

Nu är ju faktiskt inte Intel och Microsoft samma sak....

Självklart finns det ett behov av att kunna köra en Windows på Intelamacar, och jag förstår inte varför någon skulle ha något emot detta. Detta öppnar ju bara mac-världen för pc-användare och blir en brygga för Windowsfolket att börja använda OS X.

Jag tror många av oss föredrar Mac, och helst jobbar med det. Dock är det inte alla som har möjlighet att styra över vad ens företag, ens chef eller andra "spelare" tycker.

Möjliigheten att köra Windows med Apple-hårdvara öppnar dörrar för väldigt många som får sin dator via jobbet och behöver Windows i sitt dagliga arbete, kanske för att köra någon internutvecklad applikation... för i realiteten är tyvärr pc fortfarande den dominerande plattformen. Men jag tror Intelmacar är ett sätt för Apple och Mac OS att verkligen börja utmana Windows.

Jag gissar att det kommer vara problem med Windows på mac. Jag har testat att köra OS X på min PC, och det fungerar inte särskilt bra. Visst, vissa grejer är rappt som tusan, men det fattas funktioner och jag törs inte göra något viktigt på den.
Besväret med att installera uppvägdes av känslan att ha välsignat en stackars Dell-usling, men det var inte mycket mer än så.
Minsta lilla ett OS krånglar så märks det ju rätt väl.

_OM_ Microsoft och Apple kommer stöda att man kör dualboot eller liknande, då däremot, kan vi snacka mervärde...

1
Bevaka tråden