Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Länkar" och innehåll i InDesign CS2

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 21:38

Jag har jobbat en hel del med InDesign nu men en funktion som jag inte fått grepp på är hur man skapar små "ankare" som man sedan kan länka till och hur man enkelt skapar innehållsgförteckning.

Jag ska snart sätta mig ner med att formge en bok på ca 100 sidor och då måste jag har lite mer koll på vissa saker. Någon som vill hjälpa till?

1. Läs mer på sid XX
Detta kommer att förekomma en del, och då vill man ju ha ett "ankare" i texten som man kan länka till. För det är ju inte omöjligt att den text man hänvisar till byter sida under projektets gång och då ska ju "läs mer på sidan XX" uppdateras automatiskt.

2. Innehållsförteckning.
Hur fungar det egentligen? kan jag skapa en innehållsförteckning som automatiskt kollar de sidor som en viss stilmall finns på? Antar att det funger på det sättet.

Vore mycket tacksam för svar på detta. Har kollar runt i hjälpfiler men inte riktigt fått koll på det.

1) Det du menar är korsreferenser. Dvs att det på ett ställe i texten hänvisar till ett annat ställe. Den funktionen finns tyvärr inte i InDesign. Den kan bara uppnås genom scripting (eller helt manuellt) Däremot så finns en index-funktion, som gör att du kan lägga till ett ämnesregister, vars hänviningar automatiskt kan uppdateras på det sätt du önskar.

2) Japp, Innehållsförteckning funkar på precis det sättet du antar. Formatera texten med formatmallar och skapa sedan din innehållsförteckning baserat på de formaten

Förutsatt att texten är ihoplänkad så finns det faktiskt en funktion för korsreferenser i InDesign. Detta genom specialtecknet "Nästa sidnummer" resp. "Föregående sidnummer". Skapa ett textblock med till exempel texten "Läs mer på sidan [Nästa sidnummer]". Låt sedan detta textblock överlappa den text som är länkad till en annan sida, så uppdateras sidnumret automatiskt.

Jo, men den funktionen löser knappast problemet i det här fallet. I regel utgår den här frågan från förutsättningen att ett ord t.ex. "Volvo" finns i texten och så vill man kunna ha en hänvisning till låt säga en annan sektion i texten. "Nästa sidnummer" talar bara om på vilken sida textflödet fortsätter, inte på vilken sida den specifika sektion man vill hänvisa till finns.

Vill man ha riktiga korsreferenser finns dt en tredjepartsplugin

http://www.virginiasystems.com/productsbyapp.html

Jag har dock ingen erfarenhet av den så jag kan inte uttala mig om hur den är

1
Bevaka tråden